Met de boot naar de 2e Maasvlakte en verder

22 juli 2019 - Dordrecht, Nederland

Voordat we de naar de haven gaan voor de boot richting de 2e Maasvlakte, ‘fietsen’ we nog even de Appie in Hoek van Holland binnen. We gaan via de 2e Maasvlakte ten zuiden van de Maas richting Papendrecht. En het is zondag dus we weten niet wat en of we daar wat open gaan treffen, het is immers bible belt country voor een groot deel.

Als we aankomen bij de aanlegsteiger waar de boot vertrekt staat daar al een zwaarbepakte stepper te wachten. Ja, jullie lezen het goed, een stepper. geen fietser. En sinds Kees vorige zomer een tijdje gestept heeft in plaats van fietsen, weten we (vooral Kees natuurlijk) ook hoe zwaar dat dat is. De stepper reageert op de fiets van Kees en Kees reageert op de step van de man. Kees vraagt hem of hij nooit gefietst heeft, “no way”  zegt de man “ik heb geen zin in aambeien”. Ik wist overigens niet dat je die van fietsen krijgt....Het is nog vroeg in de ochtend als we op de boot stappen. Kwart over 8 maar we zijn niet de enigen. Buiten de stepper, nog 3 fietsers. Even later mindert de boot vaart. Liggen daar in een bocht op een stukje opgespoten Maasvlakte zomaar 8 zeehonden! 3 grote en 5 kleintjes. Mooi en heel apart om die daar te zien. De stepper doet een rondje Nederland en wij willen met de boot aan de Maasroute gaan beginnen. De laatste etappe van onze fietstocht.

Zeehonden

We kwamen in Monnickendam tot de ontdekking dat het lastig te plannen was met alleen de internetsite. Ik heb toen op de camping nog een boekje besteld. Als afleveradres de boekhandel in Haarlem ingevoerd en dus ook opgehaald toen we in Haarlem waren. Best handig van mezelf vond ik. Nu hebben we kaarten en een boekje en zou het goed moeten komen. Bij een van de eerste bordjes gaat het al mis. We worden rechtstreeks het terrein van een of andere afhandelingsterminal opgestuurd (en door de beveiliging ook weer vriendelijk doch dringend verzocht om toch maar vooral rechtsomkeert te maken). Even later vinden we weer andere bordjes en komt het weer goed. Het is heel apart om over de Maasvlakte te fietsen. Tussen al die zware en chemische industrie waar dan weer keurige fietspaden zijn aangelegd en de brede bermen opvallend bloemrijk zijn. In de buurt van het strand op de Maasvlakte doen we op een mooie plek een espresso. Dit deel van de Maasvlakte is gewoon veranderd in een duinlandschap qua begroeiing.

Fietsend tussen de terminals en zware industrie

We fietsen via het Oostvoornse Meer naar Brielle en worden door de route het stadje ingeleid. En dat is maar goed ook. Brielle is alweer zo’n prachtig (binnen)haven stadje, met mooie straatjes, huizen, bruggetjes en natuurlijk water. Wij hadden geen idee. Alweer een mooi stadje in Nederland ontdekt. Daarna fietsen we via het Brielse meer naar de Oude Maas. Het is er opvallend groen. Je fietst er nog steeds tussen de zware industrie en langs stedelijk gebied af maar je hebt er eigenlijk geen weet van als je langs het water en door het groen fietst. Er is wel een enorme recreatiedruk zoals dat zo mooi heet. Heel veel fietsers, wandelaars, hardlopers en skaters die allemaal van hetzelfde fietspad gebruikmaken. De pelotons pseudo wielrenners zijn hinderlijk aanwezig. Te veel mensen in een te grote groep met een te hoog tempo voor zo’n druk bezet fietspad. Dergelijke grote groepen met mannen (en vrouwen ook tegenwoordig) in bananenpakken zijn we in Duitsland en Tsjechie gelukkig niet tegengekomen.

Brielle

Bij Spijkenisse steken we de Oude Maas over. Ons doel is de camping in Barendrecht. Toch maar weer eens proberen ondanks de rug van Kees. Het is een keurige camping. Ook deze camping staat vol met campers en caravans maar voor de tenters hadden ze een mooie landtong zoals ze dat zelf noemen. Een brede strook gras echt pal aan de Maas met een paar fikse bomen erop. Eerste rang, zou ik bijna zeggen. Over dit deel van de Maas varen echt enorme boten. Zo groot ga je ze bij ons niet zien. Je kunt er geen foto van maken, zo groot zijn ze. Het is een niet aflatend spektakel om vanaf je campingstoeltje te bekijken.

Allebei goed geslapen vannacht maar dit was toch echt de laatste camping deze reis. Kees kan het maar lastig verkroppen dat ik in mijn eentje de tent leegruim en afbreek omdat hij niet vooruit kan. Ik vind het niet erg maar hij wel. We fietsen eerst Heerjansdam in, het kleine plaatsje waar we bij op de camping staan om een boodschapje te doen. Daarna trappen we richting Zwijndrecht waar we het pontje zouden moeten hebben naar Puttershoek. Maar ja, dat pontje, daarvan weten we nog steeds niet hoe en wanneer het vaart maar vanochtend in ieder geval niet. We hebben er met nog 6 andere fietsers staan te wachten en te kijken en Kees heeft 3 keer geprobeerd te bellen met de veerman maar die had zijn telefoon volgens ons niet aan staan. Een behulpzame jongeman met 2 kleine kindjes die daar uit de buurt komt en de weg wel kende heeft ons bij een knooppuntenkaart wat opties laten zien wat we zouden kunnen doen om in Dordrecht en dus aan de overkant van de Maas te komen.

Uiteindelijk hebben we besloten om vandaar uit naar Kinderdijk te fietsen. We waren sowieso al van plan om daar naartoe te gaan maar dan met de waterbus vanuit Dordrecht. Nu zijn we er naartoe gefietst en dat was zeker zo mooi. Door Alblasserdam gefietst, alweer een mooi stadje en vervolgens rijd je dus zo Kinderdijk in. Ja, we maken er een toeristische route van in Nederland. We zijn begonnen bij Enkhuizen, vervolgens Hoorn, Edam, Volendam  en Monnickendam. Toen nog naar Amsterdam, Haarlem, Wassenaar en Leiden en nu Kinderdijk. Het is een mooi gezicht al die draaiende molens tegen een blauw luchtje aan. Want dat is er gelukkig ook weer sinds Hoek van Holland. En uiteindelijk hadden we dan toch weer een pont die ons vanuit Papendrecht naar de Merwedehaven in Dordrecht brengt. We fietsen naar ons hotel. Een prachtige en heerlijke plek aan het water in eigenlijk zo’n beetje hartje Dordrecht. Villa Augustus. Een paar jaar geleden hadden we er al eens ooit iets over op tv gezien. De grote tuin die erbij ligt waarin allemaal biologische groenten en prachtige bloemen worden geteeld. Die biologische groenten worden dan weer gebruikt in de keuken van het bijbehorende restaurant. We spreken af dat we hier nog eens naartoe gaan. Al was het maar om Dordrecht ook een keer goed te bekijken want dat is er vandaag niet van gekomen. Bovendien wil je hier nog wel een keer naartoe!

Ons hotel in Dordrecht, Villa Augusta

1. Anita:
    22 juli 2019
    Ach, wat is Nederland toch mooi. In een van mijn functies bij Postkantoren BV bezocht ik veel van de plaatsjes die je noemt in jouw verhaal. Er zitten inderdaad pareltjes bij. En een zwak voor Brielle aan overgehouden. Goed dat jullie nog terug willen naar Dordrecht. Veel historie; helaas ook veel drugsproblematiek. Maar als stad meer dan de moeite waard. Succes met de hitte!
  2. Buuf:
    23 juli 2019
    Weer prachtige plaatjes van mooi Nederland buuf👌. Vervelend dat Kees z'n rug nog niet beter is. Bij thuiskomst weer naar de fysio vrees ik😏. Geniet nog van Dordrecht en een goeie ☀️☀️voortzetting van de laatste fiets(loodjes)😊 en bijtijds stoppen om te drinken want het is/wordt tropisch😅🤗. 😘😘🙋‍♀️
  3. Esther van de Waterbeemd:
    23 juli 2019
    Nog een mooi verslag van jullie weer heel bijzondere reis!
    Xxx