Dresden

13 juni 2019 - Dresden, Duitsland

Het is lekker om drie dagen niet uit de tas te hoeven leven en niet op de fiets te hoeven zitten. Hebben een heerlijk appartement in een duidelijk ‘opkomende’ wijk. Er wordt nog van alles gerenoveerd en opgeknapt. Je kunt er echt over de hele wereld eten, Koreaans, Vietnamees, Syrisch en natuurlijk ook een curryworst. Er zijn ouderwetse punkcafes, hippe koffietentjes en biergartens. Er loopt ook van alles door elkaar. Punk, yup, jong, oud, alternatief en chique. In het stadspark is een wijkvolkstuintje ingericht waar van alles staat te bloeien en te groeien. Terwijl we daar wat rondom ronddwalen horen we wat scharrelen en zien dan, middenin de stad, een egel rondscharrelen. Wat een grappig gezicht middenin een woonwijk van Dresden. Leuk dat ons appartement hier ligt, ik denk dat we hier anders nooit terecht waren gekomen en het is hier goed toeven. De echte toeristische attracties liggen aan de andere kant van de Elbe en dat is ook op loopafstand. Dat doen we ook behoorlijk hier. Gisteren 14km en vandaag ruim 10km.

CC855EE4-C531-40F4-9CDC-3E706A878B9F

Dat een groot deel van Dresden tijdens de tweede wereldoorlog werd platgebombardeerd, daar zie je echt niets van terug. Je ziet nog overal grote, oude en voorname gebouwen staan. De Frauenkirche, echt een iconisch beeld in de stad, is na de oorlog gewoon helemaal opnieuw opgebouwd. Je kunt aan de stenen zien dat ze er oude en nieuwe stenen voor hebben gebruikt. Heel veel nieuwe gebouwen zijn ook echt in oude stijl opgetrokken. Tot 1990 was Dresden ook de hoofdstad van de DDR, ik denk dat het ook een prestige dingetje is geweest om het door de Amerikanen en Engelsen platgebombardeerde Dresden weer in oude glorie te herstellen. We hebben bij het VVV kantoor een boekje over Dresden gekocht en lopen de rondwandeling uit het boekje, van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid. Er is genoeg te zien. De stad oogt Frans met grote monumentale gebouwen en heeft veel grote, ruime en lichte pleinen. Aan weerszijde van de Elbe ligt een breed overstroomgebied, met bloemen en gras. En direct langs dat overstroomgebied liggen grote, voorname gebouwen, paleizen bijna. Het is er goed toeven, vinden wij. De stad heeft een lekkere ‘feel’.

Als we op zoek gaan naar een postkantoor om ons eerste Elberouteboekje naar huis te sturen (een boekje dat niet meer gebruikt wordt omdat dat deel van de route achter de rug is, is tenslotte alleen maar ballast ;-) ) worden we door een vriendelijke mevrouw van een infobalie verwezen naar de kelder van een warenhuis. Terwijl we ons boekje op de post doen, stuiten we in die zelfde kelder op een enorme Toko. Daar kunnen wij wel winkelen. Jammer dat we met de fiets zijn. Uiteindelijk laten we het bij 2 zakjes boemboe, een zak kroepoek en twee bekers miesoep maar we hebben ons moeten beheersen. De tassen zijn inmiddels alweer gepakt. Dadelijk eerst nog een bezoekje aan de biergarten, niet te gek, want morgen is het weer fietsdag!

Nou, dat was een dolle boel in de Biergarten. Het was een erg relaxte tent. We zagen er onze Gijs zo werken. Fijne omgeving, voor mij even zoeken naar een lekker biertje. Uiteindelijk toch gevonden. Er lagen op alle tafeltjes al foldertjes dat er vanavond live muziek zou zijn en er werd aangekondigd dat dat klassieke muziek zou zijn. Nou zijn wij niet vies van een poepie klassieke muziek en we waren er toch en de biertjes (!) waren nog niet op, dus bleven we nog even..

7357CF4C-4C6A-4FCE-9AC2-8855CDA189C0

807F386F-AB34-42B5-8C5F-5DC1589D63F8

Afijn, dat bleek dus toch niet helemaal onze smaak. Ik kreeg een deja vuuke naar het Blaaskappellenfestival in Aarle-Rixtel. Zegt niemand iets maar ons Es daarentegen des te meer. Ik doe er een video bij voor een sfeerimpressie. Weet iedereen waar we het over hebben en waarom we spoorslags na onze laatste slok vertrokken....:-)

1. Buuf:
    14 juni 2019
    Wat fijn dat jullie van Dresden hebben genoten en de beentjes/billen in wandelstand mochten🤗👍.
    Morgen weer fris en fruitig op de 🚲pedalen en op naar weer een mooie voortzetting van de route😁! Geniet er weer van en ik kijk weer uit naar jullie verslag. 🙋‍♀️🙋‍♀️😘😘
  2. Anita Geerings:
    14 juni 2019
    Dresden klinkt als een stad voor ons;; ik zet hem op ons lijstje. Dat er leuke biergartens zijn nemen we dan maar op de koop toe :-). Veel fietsplezier nu gewenst weer!
  3. Nicole:
    14 juni 2019
    Die video wil nog even niet lukken, die houden jullie nog tegoed...En nee Gijs, ik ben niet zo klein maar de bierfles was zo groot. En ik kreeg er nog geen glas bij ook!