Eerste campingnacht na eerste fietsdag

5 juni 2019 - Hradec Králové, Tsjechië

Voor ik het vergeet te ‘zeggen’. We vinden het harstikke leuk om jullie reacties te krijgen en te lezen op ons blog!

We hadden al verteld van onze camping bij het giraffen- en zebraveld van het safaripark. Toen we gisterenavond (toch nog wel vroeg) ons tentje inkropen om te gaan slapen, gingen ook de Guinea Fowls op stok. Dat is een Afrikaanse versie van onze parelhoenders. En dat op stok gaan geeft een gezellig leven. Terwijl we in ons tentje liggen, horen we nog meer geluiden van dieren. We denken een buffel te horen. Tis alsof we weer in Tanzania of Namibie zijn, maar dan wat dichter bij huis. Het doet erg grappig aan. Het is weer wennen om in het kleine tentje op de smalle harde bedjes te liggen. We zijn ook weer voor dag en dauw wakker omdat het om 5 uur al klaarlicht is en het een leven van jewelste is van de vogels om ons heen. Gelukkig lagen we er op tijd in ;-) De zon staat al vroeg strak aan een blauwe hemel te stralen. Das maar goed ook want ik had nog een wasje aan de lijn hangen van gisteren en we willen toch echt proberen om de tent droog de zak in te krijgen. Dat laatste is dan weer net niet gelukt.

4B170104-42DE-4D79-9B78-AD99A66AAE12

We fietsen eerst naar boven het dorp Dvur Kralove in want daar was gisteren door het dreigende onweer niets meer van gekomen. Ook alweer zo’n mooi plaatsje met zo’n kenmerkend vierkantig plein met een soort galerij omzoomd. Onder de bogen eerst maar eens een espresso gedaan. Lekker, de dag kan beginnen. We fietsen het dorp uit en fietsen vrijwel meteen langs de Elbe af. Gelukkig vaak heerlijk bebost want het is weer knetterheet vandaag. Nou ja, ik heb gehoopt op mooi weer dus daar gaan we niet over zitten zeuren. Af en toe doet ons de route denken aan het kanaal tussen Damme en Brugge. De Elbe lijkt niet of nauwelijks te stromen (door de verschillende stuwen in de rivier) en de grote loofbomen langs het fietspad (want dat is het hier vaak) doen de rest. Onderweg prachtige dorpjes en hele mooie grote en voorname gebouwen.

Vandaag hebben we 50km gefietst en ik kan aan mijn billen voelen dat ze dat soort afstanden echt niet meer gewend zijn. Voor morgen stond eigenlijk een etappe van 83km op het programma. Ik heb tegen Kees gezegd dat ik dat op dit vroege moment in de fietsreis wat aan de ambitieuze kant vind. We hebben hem zojuist ingekort naar 74km. Nog fiks, zeker met deze temperaturen maar er schijnt vrijwel geen klimwerk in te zitten dus dat scheelt. Ik hoor jullie denken, wat maakt dat nou uit, die 9 km. Nou geloof me, met die kilo’s bagage aan de fiets erbij maakt dat heel wat uit.

Vandaag was ons eindstation Hradec Kralove. Ook alweer zo’n mooie stad. Dit is wel echt een stad, er rijden zelfs trolleybussen rond. We zitten in een heerlijk appartement. Campings zijn sowieso niet zo dik gezaaid in dit deel van Tsjechie. Maar als dit het alternatief is, hoor je ons niet klagen. Zojuist hebben we telefonisch een hotelkamer geregeld in Kolin voor morgen. Ook daar geen camping. Dat is ook wel lekker als je zo’n lange fietsdag achter de rug hebt. Dan mag je jezelf ook best eens verwennen vinden wij.

1. Anita Geerings:
    5 juni 2019
    Vroeg erin, vroeg weer op: daar wordt een mens fit en blij van volgens mij. Met al die dierengeluiden zijn jullie helemaal in de natuur beland. Heerlijk. Goed voor die billen zorgen en niet overdrijven, hè? Veel plezier morgen weer xx
  2. Peter en José:
    6 juni 2019
    Lekker hoor!! Heerlijk weer (hier is het prut), fijn fietsen, prachtige omgeving, mooie geluiden en elkaar...!!! Wat wil je nog meer😀 geniet ervan!!😘
  3. Buuf:
    Goed bezig buuffies👍
    Lekker genieten van jullie appartement/hotel, zekers verdiend na een dag op de trappers 🤗.
    Ik kijk weer uit naar het volgende verslag! Lieve groetjes uit Berlicum🌤😘😘
  4. Mari:
    6 juni 2019
    Dat klinkt weer geweldig!!! Maar een beetje minder ambitieus mag ook, hè?! Jullie hoeven niet volgende week weer in Berlicum te staan met de fietskes!😉
    Lekker genieten samen!!