Hindernissen

13 juli 2019 - Schiermonnikoog, Nederland

Hindernissen. We hebben ze deze reis al in alle soorten en maten gehad. Bijzonder smalle en voor Kees gewoon gevaarlijke single tracks in Tsjechie, slechte wegen, talloze Parijs-Roubaix kasseienstroken, smalle bruggetjes, trappen waar we de volgepakte fietsen omhoog moesten zien te duwen en hekjes waar de fiets van Kees niet tussendoor paste en er overheen getild moest worden. We hebben de fiets van Kees meerdere malen overdwars door een hotellobby heen moeten tillen omdat hij er in de breedte niet doorheen paste. Maar de hindernis die nu opgeworpen wordt is wel een heel bijzondere.

De Afsluitdijk is voor een paar jaar voor fietsers afgesloten in verband met grootschalige renovatiewerken. Na overleg met verschillende fietsorganisaties hebben ze bedacht dat een aantal weekenden per jaar de Afsluitdijk toch ook voor fietsers opengesteld wordt. Helaas past geen van die weekenden in ons reisschema. Maar, er is nog een andere oplossing. Ze hebben namelijk busvervoer geregeld voor fietsers en hun fiets over de Afsluitdijk. En zelfs als je een afwijkende fiets hebt zoals Kees, wordt er vervoer voor je geregeld. Moet je het wel even van te voren aanmelden. En daar begint de hindernis (of moet ik zeggen ergernis...). Vorig weekend heb ik al vanuit Emden in Duitsland een mailtje gestuurd naar het Loket Afsluitdijk van Rijkswaterstaat met het verzoek om busvervoer voor een afwijkende maat fiets voor maandagochtend 15 juli. Maandag kreeg ik al een reactie. Omdat ze mijn mailtje meerdere malen ontvangen hadden (blijkbaar was het door de server meerdere malen verstuurd) hebben ze mijn zaak maar afgesloten. Ik kreeg nog wel een zaaknummer. Logisch toch?

Afijn, omdat we toch echt maandag de 15e over de Afsluitdijk willen en we op de site gelezen hadden dat een verzoek om vervoer voor afwijkende fietsen 2 werkdagen voor de gewenste datum ingediend diende te worden, toch maar eens gebeld op woensdag. Te woord gestaan door een bijzonder vriendelijke mevrouw. Ze heeft alle gegevens genoteerd, de maten van de fiets van Kees, de gewenste datum, tijdstip en opstapplaats en binnen 1 werkdag zouden we een bevestiging krijgen. Helaas. Donderdag aan het einde van de dag nog maar eens gebeld. Inmiddels is onze deadline immers al verstreken. Minimaal 2 werkdagen zijn het niet meer...Alweer een vriendelijke mevrouw van Loket Afsluitdijk van Rijkswaterstaat aan de telefoon die zegt dat ze het gaat regelen. Ik maak haar duidelijk dat een andere mevrouw me dat gisteren ook beloofd heeft en dat dat blijkbaar maar niet wil lukken en dat dat bepaald onhandig is als je op fietsvakantie bent en toch echt dingen moet plannen en regelen en dat je niet even 100km of zo extra kan fietsen. Een en al begrip bij de mevrouw maar ze zou het echt gaan regelen en we zouden echt die dag nog een bevestiging van ons verzoek gaan krijgen. Goed, het is nu zaterdagavond en daar zit ik dan met al haar begrip. Maar nog steeds geen bevestiging. Rijkswaterstaat zegt het geregeld te hebben voor de fietsers en zelfs voor andersoortige modellen maar niets dus. Dat is nou precies het soort ergernis waar je nooit behoefte aan hebt, maar al helemaal niet tijdens je vakantie.

Dankzij Toos, de zus van Kees zijn we op een idee gekomen. Een boot van de ene kant van het IJsselmeer naar de andere kant. En die is er ook nog ook! Die vaart tussen Stavoren en Enkhuizen en vice versa. En daar mogen ook nog fietsen op mee. We hebben de route wat aangepast maar niet eens zo heel erg veel. Morgen fietsen we naar Harlingen. Dan hebben we wel een lange en een late. De eerste boot vanaf Schiermonnikoog naar het vaste land vertrekt pas om 10.30 en we moeten 71km afleggen. De dag erna fietsen we naar Stavoren. Daar pakken we dan ‘s middags de boot die in ongeveer 80 minuten naar Enkhuizen vaart. Daar hebben we weer een Vrienden op de fiets adresje in Wervershoof. Dat moet vlakbij Enkhuizen liggen. Kost wat maar dan heb je ook wat.  Denk dat ik de rekening maar gewoon naar Loket Afsluitdijk van f...... Rijkswaterstaat ga sturen.

1. Anita Geerings:
    13 juli 2019
    Tompoes, bedenk een plan! Gelukt 👏👏
  2. Buuf:
    14 juli 2019
    Wat goed bedacht van Toos👍😊. Voor jullie dus nog een flinke fietstrip, maar da's een eitje voor jullie😉toch?!
    👍😴👍🚲🚲👌🙋‍♀️😘😘
  3. Toos:
    15 juli 2019
    Blij dat ik kon helpen 😊
  4. Esther van de Waterbeemd:
    18 juli 2019
    Mooie foto’s!
    En fijn dat jullie met de boot konden!
    Xxx