Miljoenenstad Hamburg

27 juni 2019 - Hamburg, Duitsland

Onze huisbazen hebben ons uitgelegd met welke bus en ondergrondse we in het centrum van de stad kunnen komen. Maar dan nog valt het voor een paar niet-stedelingen niet mee natuurlijk. Gelukkig zijn er altijd behulpzame Duitsers om je verder te helpen en anders wel een buschauffeur die gewoon de deur niet openmaakt op de halte dat je denkt dat je eruit moet maar er volgens hem niet uit moet. Een vriendelijke mevrouw legt ons uit dat we nog een halte verder moeten in de bus voordat we aan het metrostation zijn. Als we daar aankomen pakt ze Kees nog net niet bij de hand om hem (en mij dus ook) mee het metrostation in te nemen en ons de goede lijn te wijzen. Het blijft opmerkelijk zo voorkomend en behulpzaam als de Duitser is.

Ook in het verkeer. Als we op smalle wegen rijden en er is tegemoetkomend verkeer, bijvoorbeeld tractoren of auto’s, is er niet een die niet ruimschoots de berm inrijdt om Kees daarmee alle ruimte te geven. In de stad ook, bij het oversteken van wegen, overal voorrang op het autoverkeer. Zelfs als je als voetganger de straat over wil steken, wordt er door de auto’s gestopt. Maar waag het niet om je niet aan de regels te houden. Als je, bewust of onbewust het waagt om door een rood voetgangerslicht te lopen, dan zijn de misprijzende blikken niet van de lucht. Wachten voor een loketje om een kaartje te kopen doe je in een groep niet op een kluitje, maar in een rijtje. En dat wordt je op niet mis te verstane wijze duidelijk gemaakt. Nog een opvallend dingetje is de supermarkt en dan vooral de kassa in de supermarkt. Ook al zijn er 5 of meer kassa’s, meestal is er maar 1 bemand en daar staat dan een enorme rij met lijdzaam wachtende mensen. Niet zoals bij de Jumbo, dat de 4e wachtende in de rij zijn boodschappen gratis krijgt. Dan konden ze hier een hoop boodschappen gratis weggeven. Het valt ons op bij zo’n beetje iedere supermarkt die we binnenlopen.

De Duitsers geven meer om hun groen dan wij. Niet alleen in de vrije natuur. Je rijdt echt van het ene natuurgebied naar het andere, maar ook in de stad. Ook hier zien we middenin de stad weer stadstuintjes. Ook in onze wijk, waar grote huizen staan in ruime tuinen, is het een groene oase. Niet alleen door de groene tuinen maar ook door de met bomen omzoomde wegen. Bij ons wordt bij ieder dodelijk ongeval weer gerept over het kappen van bomen en wordt veel tuinen van voor tot achter bestraat.

Op onze eerste dag in Hamburg hebben we het rustig aan gedaan. Het was nog steeds erg warm. Dus zijn we met de metro naar de haven gegaan en hebben daar een kaartje gekocht voor een rondvaart. Leek ons wel een goed idee. Op het water met dat warme weer. Het eerste deel van de tocht ging de binnenstad in. Langs het grote en voorname Gemeentehuis. En door een deel dat het Speicherkwartier heet. Daar staan heel erg veel, mooie en oude uit rode baksteen getrokken pakhuizen met koperen daken. Via een aantal sluizen kwamen we vervolgens weer in de Elbe terecht en vervolgens ook in het havengebied. Daar lag in een droogdok een enorm jacht dat volgens de schipper van onze rondvaartboot van een van de oprichters van Microsoft was. Die doet iets anders met zijn geld dan Bill Gates....

Jacht van Microsoft oprichter in droogdok

Er loopt in Hamburg ook een voetgangers/fietserstunnel onder de Elbe door. En omdat we er links en rechts langs af zijn gefietst, er talloze malen overheen zijn gefietst, of met het veer eroverheen zijn gegaan, wilden we dat natuurlijk ook niet missen. In 1907 zijn ze begonnen met de bouw ervan en in 1911 waren ze ermee klaar. En het is echt een ding van zijn tijd geworden. Helemaal betegeld en met van die Jugendstil lampen om het te verlichten. Erg mooi. Om binnen te komen moet je door een soort van brede mijnschacht naar beneden. Dat kan met de trap en met een grote lift. Het is er overigens heerlijk koel op deze hete dag, hij ligt op ruim 20 meter diep.

Elbetunnel

Vandaag is het een heel stuk afgekoeld en doet het met 18 graden en een fikse wind uit het Noordoosten af en toe gewoon kil aan. Dat was ook precies de reden dat we vandaag hadden uitgekozen om de 2 stadswandelingen die we gisteren bij de toeristinfo hadden gekregen, te doen. We beginnen bij het oude Gemeentehuis en trekken aan de hand van een uitgetekende route op een plattegrond de stad door. We nemen de lift 75 meter naar boven in een oude kerktoren, het enige dat nog rest van een afgebrande kerk. Waaien boven bijna uit onze jas en genieten van het uitzicht. Maar dat doet het toch ook altijd beter met mooi weer.

We komen via via ook weer in het Speicherkwartier terecht. Dat is toch wel ons favoriete deel. Erg mooi vinden we allebei. Er zit ook een nieuw deel tegenaan geplakt, ook met rode bakstenen. Dat doet mij een beetje denken aan het Ceramique terrein in Maastricht. Daar doen we een lekkere lunch en voor het eerst sinds Praag, met een borrel erbij. Als we uitgewandeld zijn, zoeken we via Google Maps een kapper voor ons allebei. De haren groeien ons inmiddels voor de ogen ;-)  Het is een grappig zaakje, beetje huiskamer idee. Terwijl we tegelijkertijd onder handen worden genomen, komt er een hoop volk de zaak ingewandeld voor een praatje pot. Flink gekortwiekt staan we een half uur later weer buiten. Vervolgens zijn we de Portugese wijk ingelopen voor een donderdagmiddag borrel. Nu zijn we weer thuis. Hebben eerst nog een half uurtje gezellig staan te buurten met onze huisbazen. Vooral de vrouw des huizes, Mona, vindt onze fietsavonturen maar wat interessant. Toen ze vroeger in Wenen studeerde deed ze dat zelf ook met een vriendin. Maar manlief lijkt niet te porren. We hebben de route voor morgen alweer bekeken. Voordat we in Hamburg centrum weer aan de Elbe staan, zijn we al 9km verder. Morgen gaat het verder noordwaarts, daar waar de wind vandaan komt. Die zou morgen iets minder moeten zijn dan vandaag. Duim maar, want het worden wel een kilometer of 75 in totaal....

Korte koppiesKorte koppies

1. Buuf:
    28 juni 2019
    Indrukwekkende foto's! Geniet nog van Hamburg en weer een fijne fietstocht!🙋‍♀️😘😘
  2. Toos:
    29 juni 2019
    Mooi hoor!
  3. Esther van de Waterbeemd:
    29 juni 2019
    Volgens mij zie ik de eerste grijze haartjes te zien lieve Niek😉
    En denk echt zeker dat t goed komt!
    Xxx