Regen šŸŒ§

30 juni 2021 - Jodoigne, Belgiƫ

Het heeft echt de hele nacht geregend en als we ā€˜s ochtends wakker worden regent het nog. We ontbijten flink want we hebben gezien dat het even duurt voordat we een stadje tegenkomen waar we proviand in kunnen slaan. Het nadeel dat het hotel ver van het centrum lag had ook weer een voordeel. Het ligt namelijk wel weer heel dichtbij de fietsroute. Na wat geslinger zitten we al snel op de ā€˜IJzeren Baanā€™. Dat is een oude treinroute die inmiddels is omgebouwd tot een flinkĀ langeafstandsfietspad. En ondanks dat het heel veel rechtdoor is, is het weer erg mooi. We komen alleen net buiten Diest met de fietsen in een fikse aardverschuiving terecht. Die lag er al, dwars over het fietspad en voordat we het wisten stonden we tot over de enkels en tot aan de trappers in Ā het slijk. Niet meer in vooruit te komen. Kees wist zijn fiets nog naar het einde van de aardverschuiving te duwen maar ik kon echt geen kant meer op. Muurvast stond ik. Ik was blij dat mijn schoenen niet achtergebleven zijn in de modder. Kees heeft me, alweer šŸ˜ gered. Best jammer, die pas gepoetste fietsen, helemaal onder de oranje/bruine drek. Geeft ook een hoop kabaal op je schijfremmen. Het is niet anders. We vinden vast wel een tankstation met een waterslang die we mogen gebruiken.Ā

Inmiddels hebben we niet alleen de regenjassen maar ook de broeken aan want het is nog te ver om nu al een natte broek op te lopen. Ondanks de regen is het erg mooi onderweg. Veel korenveldjes en bloemenveldjes maar ook flinke bossen. Het is heerlijk rustig onderweg. We worden ingehaald door een solo langeafstandsfietser, ook met volle bepakking en twee mannen op de racefiets, iets minder zwaar bepakt. Maar behalve die drie en een enkele wandelaar hebben we onderweg nietsĀ gezien. Het is natuurlijk ook niet het mooiste weer van de wereld maar het is niet zo dat het pijpenstelen regent. Dat heeft het echt wel gedaan. Dat kunnen we ook goed zien onderweg. Heel veel weilanden die onder water staan maar ook beken die tot aan de rand gevuld zijn, bruggetjes die niet meer begaanbaar zullen zijn als het zo nog even doorregent. We volgen nog nog steeds de IJzeren Baan en moeten daar net voor Tienen vanaf. We slaan de hoek om naar links en kijken tegen een onmetelijk lange en diepe plas aan over de volle breedte van het fietspad. Het land links en rechts van die plas is zo verzadigd en modderig dat uitwijken geen soelaas biedt. We moeten er doorheen en godzegendegreep hoe diep die plas is (Kees zit immers op zijn ligfiets een stuk lager). En het was ook niet zoā€™n plasje dat je denkt, ik neem een aanloop en gooi de beentjes de lucht in om de voetjes droog te houden tot het eind van de plas. Dat was geen optie. Dus een kleine versnelling geschakeld en we duiken er met fiets en al in. De tassen aan mijn voorwiel zag ik tot halverweg in het bruine water verdwijnen maar dat betekent meteen dat ik met trappers en schoenen door het water trap. Afijn, zijn die ook weer verschoond van de bruine modder van de aardverschuiving van eerder die dag. Wat een spektakel. We hadden er (alweer) eigenlijk een filmpje van moeten maken maar halverwege stoppen was geen optie. Uiteindelijk kwam ik met natte maar schone schoenen en een schone fiets weer die plas door. Om jullie toch even een indruk te geven van de groote en de diepte van de plas (en omdat jullie anders denken dat ik weer schromelijk zit te overdrijven) ben ik nog even teruggelopen om een foto te laten maken, mijn schoenen waren immers toch al zeiknat.

Inmiddels zijn we weer helemaal schoon en opgedroogd aanbeland in onze prachtige Bed&Breakfast in Jodoigne. Eigenlijk is het een compleet appartement, twee grote kamers en een badkamer. In een oude abdij.Ā De Spaanse eigenaar reageert enthousiast als hij hoort dat we met de fiets op weg zijn naar ValenciaĀ (hijzelf komt uit Cordoba en we weten inmiddels dat ons Spaans minder roestig is dan ons FransĀ šŸ˜³) heeft ons alles vol trots laten zien. Ze hebben de abdij als ruine gekocht en zelf helemaal weer opgebouwd. Hij had gedacht dat ze daar met de hele familie (inclusief dochter en zoon) zouden blijven wonen. Maar die besloten uiteindelijk tochĀ om op zichzelf te gaan wonen en toen heeft hij er deze prachtige bed en breakfast in gemaakt.Ā Even laterĀ bracht hij ons ook nog even een lekker bakje kersen en een stukje meloen. Nou, als dat geen warm welkom is!Ā  Ā  Ā  Ā  Ā  Ā

1. Anja:
    30 juni 2021
    Wat een belevenissen toch al weer en dat in twee dagen! Hopelijk fietsen jullie snel de zon tegemoet.
  2. Anita:
    30 juni 2021
    Wat een lekker gedetailleerd verslag alweer van jullie reis belevenissen. Klinkt als prachtige en soms verrassende ( wie rekent nou op een aardverschuiving?!) gebeurtenissen:). Lekker je rust pakken nu, en hopelijk morgen met droog weer verder. Veel plezier!
  3. Esther van de Waterbeemd:
    30 juni 2021
    Wat een heerlijk verslag weer om te lezen!
    Je schrijft zo dat we t ons bijna voor kunnen stellen! Xxx
  4. Buuf:
    30 juni 2021
    Wat lees je jouw verhalen toch weer lekker weg!
    Aan de foto's te zien mooie omgevingen en goed beeld van de plas waar jullie doorheen moestenšŸ„“.
    Lekker genieten van jullie appartement en rust goed uit en morgen weer fris en fruitigā˜ŗ op de pedalen de šŸŒžtegemoet.
    Xxx