Rustdag in Dinant

4 juli 2021 - Dinant, België

We zitten in Namen alweer snel op de route. Dat was ook niet zo’n karwei want als we richting de Maas fietsen komen we er nog allicht op. De route naar Dinant loopt langs de Maas. Gelukkig is er vandaag al rap een zonnetje bij en besluiten we al snel om de bodywarmers onder de spin op te bergen. Het is alweer mooi alleen op een heel andere manier als de afgelopen dagen. We zitten overduidelijk in de Ardennen en langs een rivier af fietsen is eigenlijk altijd wel mooi en zeker prettig. De Belgen doen veel minder dan de Duitsers (en inmiddels ook Nederlanders) aan veiligheidsmaatregelen en waarschuwingsbordjes. Als je niet goed uitkijkt, fiets je zo de Maas in. Geen hekjes of afrastering en zeker geen bordjes. Het is niet alleen relaxed qua route vandaag maar ook qua afstand. We hebben maar een korte, 47km. En dan ook nog zonder noemenswaardig klimwerk.

Dat zal de komende dagen wel anders worden. Ik verkeerde in de veronderstelling dat we langs de Maas af Frankrijk in zouden fietsen maar Kees heeft de klimvariant door de Ardennen gepland. Blijkbaar was de Maasvariant na Dinant er nog niet toen we de boekjes kochten (wel toen ik de routes in mijn navigatie app op de telefoon ging zetten). Nou valt dat natuurlijk makkelijk te wijzigen maar we hadden voor morgenavond al accomodatie geregeld langs de oude klimvariant en het voelt wat lullig om dat op het allerlaatste moment af te zeggen. Alle mensen in de horeca, ook die van de B&B’s hebben al zo’n k..jaar gehad. Dus hebben we een halve ochtend gespendeerd in het zoeken naar meer accomodatie langs die route want ook daar stond weer een camping gepland. En jullie raden het al, nog even geen campingweer in het vooruitzicht. Dat zoeken naar een accomodatie kostte nogal wat kruim. Het is niet zo heel erg dichtbevolkt in die hoek dus is er ook niet zoveel logies keus. Maar het lijkt te zijn gelukt. Ook in Verdun hebben we maar alvast een Airbnb geregeld. Ziet er erg goed uit en ook nog voor een heel schappelijke prijs. Dat moeten we natuurlijk ook nog een beetje in de gaten houden, we zijn immers 8 weken onderweg en ook aan het eind moeten we nog wat budget over houden.

Gisterenmiddag hebben we een lekker Belgisch biertje gedaan in de zon op het terras van de camping. Het sanitairblok en het cafe met het terras liggen in een en hetzelfde prachtig mooie gebouw op de camping. Jammer dat ze geen keuken hebben, anders gingen we er ook eten. In het deel waar je de afwas mag doen, zit een zwaluwnestje tegen het plafond. Als je daar bezig bent, blijven pa en ma af en aan vliegen om de 4 piepende jongen van eten te voorzien. Dat is een mooi gezicht 4 van die meesmuiltjes over de rand van het nestje heen.

We hebben een deel van de wedstrijd Belgie-Italie in het cafe van de camping gekeken maar uiteindelijk hebben we hem afgekeken op de telefoon (oh oh, internetbundel….) in onze trekkershut. De wifi wilde niet echt meewerken in het cafe van de camping dus zaten er iedere keer enorme pauzes in de wedstrijd. We zaten dus feitelijk niet echt life te kijken. Aan het enthousiasme van de Belgen (en de Italianen want die zaten er ook tussen 😁) lag het niet maar de bijzonder harde, oncomfortabele stoelen maakten toch dat we ruim voor het einde van de wedstrijd in ons hutje zaten. Ik zit immers de hele dag al op een ‘ietwat’ oncomfortabele zetel😏

We slapen daarna heerlijk in ons houten hutje, best een goed bed in zo’n klein ding. De eerste keer dat we echt uitslapen, zowaar tot half 8. Lekker hoor zo’n eerste rustdag. We doen bijzonder rustig aan. Werken eerst aan de komende overnachtingen en gaan pas na de lunch met de fiets naar Dinant. Het is helaas niet zo lekker zonnig als gisteren maar het is gelukkig wel kortenbroekenweer. In Dinant gaan we eerst op zoek naar een fietsenmaker. We zijn onze multitool vergeten. Suffers. We hebben voor de reis samen staan te delibereren welke we mee zouden nemen met als eindresultaat dat we er geen bij ons hebben. En dat wil je niet, zo’n eind fietsen zonder passend gereedschap bij je. Maar ja, net als in Nederland de fietsenmakers zonder materieel zitten (ik heb voordat we vertrokken hemel en aarde moeten bewegen om een set nieuwe tandwielen, een cassette en een nieuwe ketting te vinden) zitten ook de Belgische fietsenmakers zonder. Uiteindelijk komt hij aan met 3 verschillende imbussen en een kleine kruiskopschroevendraaier als alternatief. Dat moet dan maar. Als we hem vragen wat het kost, zegt hij dat we dat gewoon mee moeten nemen. Cadeaux. Wat ontzettend vriendelijk alweer.

We bezoeken de Citadel van Dinant die er een stuk beter onderhouden uitziet dan die in Namen. Er is ook een museum boven. De Citadel, zo beschrijft een bord, is er door de Hollanders neergezet in de tijd dat wij hier nog de scepter zwaaiden.  Als verdedigingswerk tegen de Fransen. Dat heeft Dinant toen geen windeieren gelegd, het werd een belangrijk handelsknooppunt aan de Maas. Dat zie ook je nog wel terug in de oude grandeur van veel gebouwen. Als we alle trappen naar beneden zijn gelopen, fietsen we nog een een stukje door richting Leffe voor de supermarkt. Nog even wat boodschappen doen voor het avondeten maar ook voor het ontbijt en de lunch van morgen. We komen waarschijnlijk morgen niet heel veel tegen onderweg en omdat het ook nog zondag is, moeten we zorgen dat we de lunch alvast binnenboord hebben. Morgen dus op weg naar Gembes. Nog niet naar Frankrijk, ik heb jullie valselijk voorgelicht. Dat duurt nog een paar dagen. Duim maar dat het weer blijft zoals het is en dat we niet de 🌧 krijgenzoals voorspeld….

1. Anita:
    5 juli 2021
    Wat een lieve fietsenmaker toch weer. Dat zal jullie vast een blij gevoel hebben gegeven.
    Als niet-fietser klinkt zo'n rustige dag mij trouwens heerlijk in de oren. Beetje vakantie, nice!
  2. Esther van de Waterbeemd:
    6 juli 2021
    Volgens mij ontmoeten jullie door de fiets reis hele aardige mensen, of omdat ze zoveel bewondering voor jullie hebben dat ze gewoon aardig zijn! Xxx
  3. Mari:
    13 juli 2021