Weg van de Elbe

1 juli 2019 - Cuxhaven, Duitsland

We zijn vertrokken uit Gluckstadt en terwijl we dat deden zijn we maar weer eens zo’n beetje bij het verlaten van het hotel, de weg kwijtgeraakt. Het lukt ons echt keer op keer om in dorpen en steden de weg kwijt te raken. Daarbuiten is het nauwelijks een probleem maar in de bebouwde kom is het vaak een drama. Kees werd er zo boos van dat ik hem maar mee heb getroond naar het terras van de plaatselijke bakker om daar een espresso te doen. Ik vreesde dat het anders niet goed zou komen die dag. Nog maar een keer de kaart bestudeerd en toen ook nog aan de DHL man de weg gevraagd. Die moet hier toch zeker de weg weten. Na zijn uitleg fietsten we zonder mankeren naar het opstappunt van het veer. Een groot veer deze keer. Met heel veel Duitse vakantiegangers met auto erop. De regio Hamburg heeft afgelopen donderdag vakantie gekregen hoorden we van onze huisbazen. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom we toch nog wel wat moeite hebben moeten doen om accommodatie te vinden in Wilhelmshaven voor morgen en overmorgen.

We fietsen nog wel langs de Elbe maar niet alleen de Elbe maar ook het landschap is totaal veranderd. Het is een Hollands ogend dijkenlandschap. Met dito dijken en schapen. Schapen die overal rondlopen en ook echt overal poepen. Sinds voor Hamburg hebben we al afscheid moeten nemen van de ooievaars en de koekoek. Nu fietsen we echt richting zee en dat zie en merk je aan alles. We passeren nog talloze hekjes die gelukkig heel vaak voor ons werden opengehouden door behulpzame Duitse fietsers.

Het einddoel van zaterdag was Cuxhaven. Een veel grotere plaats dan dat we gedacht hadden. Ook hier oogt het als een Engelse of Franse badplaats. Maar net als overal aan de kust slagen ze er ook hier weer in om de nodige lelijke hoogbouw er tussenin te zetten. Als we bij de door ons geplande camping aankomen zegt de jongen aan de receptie dat het vol is. Maar we mogen even kijken op de speelweide of we daar willen staan. Dat is een prima plekje voor ons. Lekker rustig achter een dikke rij met bomen en struiken, afgescheiden van de rest van de camping maar wel met picknicktafel. Dat is helemaal top voor ons. Na het opzetten van de tent fietsen we naar de boulevard om een drankje te doen. Eten doen we op de camping vandaag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl