Het Vaticaan

3 juni 2023 - Prima Porta, Italië

Als we ons op de vastgestelde tijd en plaats melden voor de rondleiding door het Vaticaan en de Sixtijnse kapel met gids, blijkt er toch weer iets misgegaan te zijn met de boeking. We staan ingepland voor een tour met een Spaanstalige gids. Ondanks dat we allebei wel een woordje Spaans spreken en verstaan, lijkt ons dat toch niet echt ideaal en vrezen we dat we een hoop gaan missen van de tekst en uitleg. Gelukkig worden we zonder veel gedoe en extra kosten overgeheveld naar de Engelstalige groep. Die vertrekt een half uurtje later. We doen nog een wandelingetje langs de muren van het Vaticaan om vervolgens aan te sluiten bij de groep. Vanochtend niet heel scherp eigenlijk een te kort jurkje aangetrokken. Knieën en schouders moeten bedekt zijn. Die schouders zijn keurig bedekt maar het jurkje moet behoorlijk uit verband getrokken worden om de knieën te bedekken, maar het lukt. Ik kom zonder mankeren met de rest van de groep mee naar binnen. We krijgen eerst aan de hand van een digitaal bord uitleg over de Sixtijnse kapel en wat daar voor prachtigs te zien is van Michelangelo. De uitleg daarvan vindt plaats in het Vaticaans Museam omdat er in de Sixtijnse Kapel niet gesproken mag worden. Daarna gaan we het Vaticaans Museum, cq het Vaticaan in. Ook dat is overdonderend mooi en indrukwekkend.

Mooie beelden, schilderijen, tapijten. Prachtig geschilderde plafonds en met mozaïk ingelegde vloeren. Het hele Vaticaan is inmiddels 7 km lang. Vele achtereenvolgende Pausen hebben er weer delen aan laten bouwen. De laatste, Fransiscus, niet. Hij woont niet eens in het Paleis. Hij vindt het allemaal veel te groot en groots en woont in een klein 3 kamer appartement bij het Paleis. Het is een Jezuïet en al die pracht en praal is niet aan hem besteed. De gids vertelde dat hij, toen hij nog gezond van lijf en leden was, er een paar keer tussenuit gepiept is. Vermomd als priester of pastoor is hij in zijn eentje Rome in getogen om onder de normale mensen te kunnen zijn. De Zwiterse Garde heeft van 3x toegegeven dat dat is gebeurd maar het schijnt veel vaker gebeurd te zijn.

Uiteindelijk na 2,5 uur mogen we de headsets weer bij de gids inleveren om zonder gids de Sixtijnse Kapel te bezoeken. Zonder gids omdat daarbinnen immers toch niet gesproken mag worden. Het is prachtig beschilderd. Het plafond en de achterwand. En dat terwijl Michelangelo eigenlijk helemaal geen schilder was maar een beeldhouwer. Niet slecht voor een eerste poging, zou ik zeggen. Van de Sixtijnse Kapel zijn we naar de St. Pieter Basiliek gelopen. Even naar het viewpoint van de Paus gekeken als hij een mis houdt op het St. Pieter Plein. Een enorme Basiliek de St. Pieter. Er werd toen wij daar rondliepen ergens voorin nog een mis gehouden maar dat krijg je door het formaat echt amper mee. We zijn achteraf echt heel blij dat we doorgezet hebben om alsnog een bezoek met gids aan het Vaticaan te regelen. Dit wil je echt niet missen als je in Rome bent.

Nadat we die dag een kilometer of 20 (!) gewandeld hebben gaan we na een douche even lekker een hapje eten. Dat viel helaas wel in het water. We hebben gegeten maar lekker was het niet. En toen de ober de tafel afruimde, gooide hij het bestek op het bord waar Kees net lekker brood met olijfolie van had zitten eten en werd ik besproeid met olijfolie. Hele (nieuwe) truitje onder de vetvlekken. Daar werd ik best taai van. Er volgden wel excuses maar heel erg welgemeend waren die niet. Het truitje moest uit en dan zouden ze dat wel voor me oplossen. Ik ben niet flauw maar zit doorgaans niet in mijn bh op een Romeins terras. Ik heb bedankt voor de eer. Vervolgens wilden ze ons naar huis sturen met de rekening en 2 glaasjes limoncello. Ik wilde niets liever als zo snel mogelijk naar huis om mijn truitje in de was te doen maar Kees stond nog te bekvechten in het restaurant om de rekening. Omdat ik in de gaten kreeg dat het tussen deze twee heetgebakerde mannen (de eigenaar was er inmiddels bij geroepen) dreigde te escaleren, ben ik toch maar weer naar binnen gegaan, heb de rekening uit de handen van de eigenaar gegrist en heb betaald en Kees mee naar buiten gesleept.

Thuis de 6 verdiepingen opgestormd (de lift is kapot) en truitje met tips van de buurman op het terras, in de was gedaan. Samen maar weer naar beneden om ergens anders nog een wijntje te gaan drinken om de dag toch nog met een lach af te kunnen sluiten.

1. Esther van de Waterbeemd:
    3 juni 2023
    Heet gebakerde Italianen? Hopelijk wel je truitje schoon gekregen?Maar wel een mooie rondleiding gehad denk ik😘
  2. Babke:
    4 juni 2023
    Ja, wat is het mooi daar in Rome….de rondleiding in het Vaticaan vinden wij ook heel indrukwekkend…
  3. Anita en Mari:
    Schitterende foto's! 🤩
  4. Annie Arens:
    4 juni 2023
    Vaticaanstad blijft een beleving.
    Mazzel Nicole dat je toch binnen mocht met je korte jurkje. Piet mocht veertig jaar geleden, niet binnen met een korte broek.