Kort ritje

7 juni 2019 - Kostomlaty nad Labem, Tsjechië

Afgelopen nacht hebben we gelogeerd in een pension in Kolin. Om de fietsen achterin de tuin in het schuurtje te krijgen moesten we dwars door de benedenverdieping van het pension. Dat is met een gewone fiets niet zo’n probleem maar met de trike van Kees is dat natuurlijk weer een heel ander verhaal. De voordeur kon in twee delen open dus daar ging hij met gemak doorheen. Maar de achterdeur was echt te smal. Gelukkig zijn wij niet voor 1 gat te vangen (let op de woordspeling ;-0 ). Vlaggetje eraf, fiets gekanteld en er zijwaarts doorheen getild. We worden er steeds handiger in.

Vandaag was het easy peasy. Ruim 41 km. Van Kolin naar Kostomlaty. Het eerste stuk over een fijn fietspad langs de weg. De officiele route voerde weer over een gras/zandpad maar daar hebben we wijselijk van af gezien. Het heeft immers vannacht flink geregend. En met de trike door 2 kontjes hoog nat gras, dat leek ons niet zo’n goed idee. Bij Velky Osek konden we wel een ‘normaal’ fietspad op langs de Elbe. Het is alweer erg mooi. Aan weerszijden van de Elbe mooie dichte bossen met loof- en naaldbomen waar het weer een gekwinkeleer van jewelste is. De Elbe is ook hier een bijzonder traag stromende rivier die eerder oogt als een kanaal dan als een rivier. Dat trage stromen komt natuurlijk ook door de diverse stuwen die er (soms met waterkrachtcentrale) in gemaakt zijn.

In een mooi stadje (Podebrady) met zo’n mooie waterkrachtcentrale doen we onze eerste echte espresso. We hadden al eerder een poging gedaan langs de Elbe. Daarvoor moest Kees zien te handelen met een soort van Quasimodo en zijn non-communicatieve vriendin die ons bak sloeber bezorgde, die we maar gewoon hebben laten staan na 1 slok te hebben genomen. In Podebrady heb ik ook nog wat heerlijke kersen en abrikoosjes gekocht op de markt. En dat alles zonder een woord gewisseld te hebben. Mijn Tsjechisch is waardeloos en veel Tsjechen kunnen, durven of willen geen Duits of Engels praten.

Nu zitten we in een prachtig, zo te zien helemaal nieuw ingericht appartement in een piepklein dorpje. In het stadje Nymburk waar we eigenlijk hadden willen overnachten, was geen accommodatie meer beschikbaar. Niet erg, want Nymburk bleek bij nader inzien niet zo’n heel erg aantrekkelijk stadje. Boodschappen gedaan on the way out, zodat we dadelijk weer lekker voor onszelf kunnen gaan koken. Risotto met zalm en groene asperges. Gelukkig kun je in Tsjechie voor weinig geld nog een mooie hotelkamer of appartement krijgen en ook uiteten kost geen rib uit je lijf. Best fijn als je 8 weken en route mag.

1. Esther:
    7 juni 2019
    Risotto met zalm en groene asperges, een heerlijke beloning na weer een geweldige tocht. Ik weet wel wie de kok vanavond is 😉