Orvieto in de regen

14 juni 2023 - San Casciano dei Bagni, Italië

We kwamen dus in de regen aan in Orvieto en het heeft een hele tijd geonweerd en geregend. Wel jammer hoor want Orvieto is een hele mooie en zo te zien gezellige stad waar normaal gesproken heel veel terrasjes en wijnbarretjes zijn. Uiteindelijk hebben we de regenjassen maar gewoon aangetrokken om toch maar wat van de stad te zien. Eerst zijn we naar de Duomo gelopen. Dat is echt een gigantische Dom die helemaal boven in de stad ligt en je dus ook van heinde en verre al ziet liggen.  Die Duomo is niet alleen gigantisch maar ook heel erg mooi. Heel anders als de Basiliek van het Vaticaan maar ook erg mooi. Natuurlijk hebben we deze ook van binnen bekeken.

Toen nog door de stad gezworven, een boodschapje gedaan voor het ontbijt morgen (gelukkig hebben we deze accommodatie zonder ontbijt en kunnen we weer zelf een joghurtje regelen). We hebben overigens een heel mooi guesthouse. Het heet Industrial Chique Guesthouse en dat is het ook wel. Erg ruim ook. De fietsen staan in de fitnessruimte waar de hond des huizes ook zijn bank heeft.  Daarin zijn de Italianen ook erg relaxed, eigenlijk mag je overal de fiets binnen neerzetten. Of er nou veel plaats is of niet er wordt altijd wel ruimte voor gemaakt. Vandaag in onze Agriturismo in San Casciagno dei Bagni, staan ze in de ontbijtzaal, omdat we toch de enige gasten zijn.

Uiteindelijk belanden we in een stadsbrouwerijtje annex restaurant dat Febo heet. Nou, we hebben er ook gegeten maar dit was allesbehalve een Febo. Kees had een lam om te zuigen en ik had een heerlijke pulpo. Allebei met spinazie. Echt heerlijk gegeten weer. Je moet goed voor jezelf zorgen als je zo hard moet werken, maar dat doen we ook wel. Na het eten nog even terug naar de Duomo omdat ik had gezien dat het opklaarde en ik nog wel een paar foto’s van de Duomo wilde met een mooie lucht. Hij oogde echt prachtig bij dit avondlicht.

We doen een flinke dut en worden pas om half 7 wakker (gingen om half 10 al slapen….) we zullen wel moe zijn geweest. We fietsen kris kras de stad uit door het eenrichtingsverkeer en hebben een enorm steile afdaling de stad uit. Als we deze weg gisteren omhoog hadden gefietst, hadden we het niet fietsend gered. Vandaag gaan we weer richting noorden. Voor mij een ingewikkelde dag omdat we van de route op mijn navigatie app afgaan en ik dus niet goed kan volgen waar we fietsen en al helemaal niet wat we voor de boeg hebben. Achteraf misschien maar goed ook want we kregen het weer voor de kiezen. Na Alerona Scalo mochten we de drukke weg af richting Alerona. Daarna zijn we niet meer gestopt met klimmen. 800 hoogtemeters vandaag. Dachten we gisteren dat we het voor de kiezen kregen, vandaag was nog wat pittiger. We fietsten ook dwars door een natuurgebied en behalve een enkele passerende auto hebben we echt uren geen mens gezien. Weer begon het in de verte weer zwart te zien en onheilspellende te rommelen. En ik ben geen held met onweer. Nooit niet. Binnen in huis niet maar buiten op de fiets al helemaal niet. Daar ga ik in ieder geval niet zachter van fietsen.

En jawel hoor, weer als we goed en wel boven lijken te zijn, gaan de hemelsluizen open en moeten de regenjassen weer tevoorschijn getoverd worden. Even schuilen en een perzik eten (al het gegeten eten verdwijnt weer als sneeuw voor de zon) maar daarna toch maar weer op de fiets richting San Casciagno dei Bagni. Zeker met de wetenschap van gisteren dat zo’n bui ook uren kan blijven hangen en het was immers nog maar 8 km naar onze eindbestemming van vandaag. Mogen we eindelijk naar beneden, regent het niet alleen maar hebben we ook erbarmelijk slecht asfalt. Je kunt gewoon veiligheidshalve geen vaart maken, te veel potholes en scheuren in de weg.

San Casciagno dei Bagni is een kuuroord. Het heeft ook een heel groot welness center en het oogt ook allemaal een beetje chique. Op een terras vlakbij onze agriturismo deden we een heel lekker broodje met mooie ham en kaas en zaten naast een Zuidafrikaans stel die ons eerder al op de racefiets inhaalden. Ook zij wonen een half jaar in eigen land en een half jaar in Italië om de winters te mijden. Net als de Australische die we eerder spraken. Geen van 3-en oogde of ze al van hun pensioen konden genieten. Geen idee hoe ze het doen maar het klinkt bijzonder aanlokkelijk.

1. Toos:
    14 juni 2023
    Stoer hoor, veel succes, wij gaan zondag richting Italie maar wij doen het iets gemakkelijker, met de auto. Mijn ipad gaat mee dus ik kan jullie reisblog volgen. Heel leuk!
  2. Buuf:
    14 juni 2023
    Zo, dat was ook weer een pittige fietsdag👌👏
    Maar goed dat jullie lekker hebben geslapen!!
    Die tent van jullie gaat elke keer weer droog op de fiets, dat scheelt een stuk😉😉
    En goed de buikjes vullen, dat fietsen jullie er zo weer af!!
    xxx
  3. Nel en Cor Hagens:
    14 juni 2023
    Mooie bevenden en regen waar ze in Nederland naar snakken. Door de droogte en hoge temperaturen begint de verdorring van planten goed zichtbaar te worden ondanks onze zorg door te sproeien. Daar is geen kruid tegen gewassen en het blijft voorlopig nog warm en regenloos. Wij willen maar zeggen stuur ons wat regen. Veel plezier😎
  4. Nel en Cor Hagens:
    14 juni 2023
    Mooie belevenissen met regen waar ze in Nederland naar snakken. Door de droogte en hoge temperaturen begint de verdorring van planten goed zichtbaar te worden ondanks onze zorg door te sproeien. Daar is geen kruid tegen gewassen en het blijft voorlopig nog warm en regenloos. Wij willen maar zeggen stuur ons wat regen. Veel plezier😎
  5. Anita Geerings:
    14 juni 2023
    Klinkt weer als een uitdagende, mooie dag vol afwisseling. Dat jullie 'dutjes' doen van 9 uur is heel begrijpelijk! Benen van staal straks, als jullie uiteindelijk weer nach hause komen. Slaap lekker nu, ondanks de aftocht van Oranje helaas 😳
  6. Esther van de Waterbeemd:
    15 juni 2023
    Jammer van de buien en vooral het onweer!!! Volgens de Apple app van gister zou t vanaf vandaag beter weer worden bij jullie. Dat hoop ik echt. Ik vind jullie hartstikke stoer en enorme bikkels!!! 😘
  7. Conny en Marjan:
    15 juni 2023
    Tjonge, jullie hebben wel een beetje pech met het weer. Dat verwacht je niet in deze tijd in Italië. En dan met onweer op de fiets, daar moet je niet aan denken.
    Jullie hebben weer heel wat klimwerk achter de rug. Dat zullen jullie inmiddels wel goed aan jullie benen voelen.
    We hopen dat het weer wat stabieler wordt, dan geniet je toch net wat meer. Zet ‘m op.