Ontdekking van Mala Strana

2 juni 2019 - Praag, Tsjechië

Ook op zaterdagochtend waren we het er snel over eens samen. Het weer was te mooi (lees: te warm) om door te stad heen te gaan dolen. En omdat ons hotel tegen/in het park Mala Strana ligt, besloten we om daar maar eens op ontdekkingstocht te gaan. Daar staat ook een uitzichttoren (een soort van replica van de Eiffeltoren) van 60 meter hoog. Vanaf die toren wilden we ook wel eens een blik over Praag en de Moldau werpen. Daar waren we te vroeg, om 10u ging die pas open en ook na de koffietjes en espressootjes die Kees bij een koffietentje geritseld had (ook die gingen eigenlijk pas om 10u open) was het dat nog niet. Wel alweer een rij met mensen die blijkbaar wel allemaal het geduld op kunnen brengen om, en te wachten tot openingstijd, en om daarvoor in de rij te staan. Wij weer niet natuurlijk ;-)

We zijn verder gewandeld. Van de rozentuin naar de wilde bloementuin, langs mooi aangelegde vijvers en fonteinen en watervallen en dat allemaal daarboven op die berg aan het randje van Praag. En dat alles onder een heerlijk lommerlijk bladerdak. Lekker hoor, op zo’n warme dag. Echt een bijzonder mooi aangelegd en onderhouden park. Er wordt ook volop gerecreerd. Fietsers, wandelaars, hardlopers en mensen die hun hond uitlaten. Fijne plek om naar uit te kunnen wijken als je in de grote stad woont. We hebben er wel een uurtje of 3 zoetgebracht. Daarna nog een eindje langs de Moldau gewandeld, ook daar was een of andere braderie bezig (bovenop de berg bij de Eiffeltoren ook al). Maar daar was het weer zo ontzettend druk en warm dat we een verdieping hoger zijn gaan lopen onder de bomen.  Toen nog een eindje door de stad gewandeld, een frisje gedaan en vervolgens op zoek naar iets om te lunchen. Want inmiddels hadden we allemaal behoorlijke honger, vrij logisch want het was al half 2 geweest. Dat lukte bij een Sushi bar. En dan niet zo’n ‘all you can eat geval’ maar een echte goede sushibar. Dat was genieten hoor, heerlijke verse vis en gamba’s. Likkebaardend lekker. En wel zoveel dat we vermoedden dat we ‘s avonds niet heel veel meer zouden gaan eten. Uiteindelijk kwamen we pas om een uur of half 4 van tafel. Het plan was om vervolgens met de kabelbaan weer naar boven te gaan maar toen we daarbij aankwamen was de rij wachtenden weer dusdanig dat we elkaar aangekeken hebben en besloten dat het bijzonder goed voor de spijsvertering zou zijn als we naar boven zouden lopen. Zo gezegd, zo gedaan. Het blijft een prachtig park ook al moeten we nu naar boven klimmen om bij ons hotel te komen. Te laat om nog een siesta te doen maar een lekkere douche is ook erg verfrissend. Gisteren waren we aan het eind van dag geeindigd bij een biergarten vlakbij ons hotel. Mooi gelegen in een kommetje van de berg waar laat in de middag het zonnetje op valt en je tot 8u in het zonnetje mag blijven zitten. Dat was zo goed bevallen dat we daar weer afspreken. Gezellige klets, lekkere drankjes en een klein hapje. Te klein om de uiteindelijk toch weer opgekomen honger weer te stillen dus dat hebben we later maar weer gedaan in het grottenrestaurant dat bij de biergarten hoort. Of is het andersom? Weer een erg lekkere en gezellige dag.

Vanochtend hebben we de fietsen uit en van de auto gehaald. De buurtjes gaan vertrekken. Nog wat dingetjes gewezen op en aan de auto en even flink gedag gehugt. Het was erg gezellig. Nu Tonn en Anita op weg naar Nederland en wij op weg naar het park. Boeken, stoeltjes en dekentje mee en ergens een vlakker stukje in de schaduw uitgezocht om te relaxen. Lezen en een beetje rondglanzen naar alle activiteit in het park. We zouden er aan kunnen wennen, dit zalige niets doen ;-) Maar morgen worden we opgehaald om naar Spindleruv Mlyn gebracht te worden en dinsdag gaat het grote afzien beginnen. Ook daar hebben we weer zin in.

1. Babke:
    2 juni 2019
    Nicole, wat schrijf je weer heerlijk.... krijg er spontaan zin in om er ook heen te gaan. Dat van die drukte is dan wel weer wat minder, maar evengoed mooi beschreven. Ben benieuwd naar de volgende fase van jullie reis. Geniet ze zou ik zeggen!
  2. Esther van de Waterbeemd:
    2 juni 2019
    Ik lees ook weer heel graag je reisverslag! Mooi weer!
    Dat eten zag er wel heel goed uit, ook heel mooi!
    Xxx
  3. Elly:
    3 juni 2019
    Het vakantiegevoel spat van de foto's, de verhalen en het eten af, Geniet ervan!! Morgen lekker op de fiets, niet teveel afzien en ook daarvan weer lekker genieten. Ik kijk uit naar jullie verhalen van onderweg. "On the Road Again" Liefs