Aankomst in Praag

31 mei 2019 - Praag, Tsjechië

Gisterenavond aangekomen bij ons hotel in Praag. Na, ik zou bijna zeggen, het gebruikelijke spoorzoeken in de stad op weg naar het hotel. Ondanks of dankzij de verschillende navigaties...Een mooi hotel in een oud klooster, verstopt in een mooie rustige hoek van Praag bij het Strahov Klooster met prachtig uitzicht over de stad. Omringd door een mooie tuin, fijne terrassen, beergardens en restaurants. Fijn plekje. Na het inchecken werden we met een glaasje prosecco de tuin ingestuurd. Fijn hoor. We hoefden gelukkig ook niet ver om een hapje te eten. Gelukkig want we waren ondanks dat we met 3 chauffeurs waren, toch wel wat vermoeid van de reis. Een reis die dwars door Duitsland voerde en waar we straks een groot deel weer op de fiets van terug gaan zien. Mooie velden met felgeel koolzaad, grote groene bossen en mooie korenvelden en heel veel klaprozen in de bermen. Het voelt een beetje of we naar het einde van de wereld rijden. Weinig bebouwing en steeds minder verkeer op de weg. We kijken ernaar uit om hier doorheen te mogen gaan fietsen.

Omdat we te laat een te grote portie eten hebben gegeten, heb ik er slecht van geslapen. Het eten lag me wat zwaar op de maag. Ik denk dat ik weer moet wennen aan de zwaardere Duits aandoende kost ;-)  Uiteindelijk waren we allebei erg vroeg wakker. Zo vroeg dat we om voor 7en al buiten stonden om een stukje stad te gaan ontdekken. Heerlijk rustig op straat. Wat fruit gekocht en Tsjechische Kronen gepind (Tsjechie hoort dus nog niet bij de Dingflofbibs). Toen weer terug naar het hotel om samen met de buurtjes ons te storten op een heerlijk, eigenlijk overvloedig ontbijt. Toen de stad in, vanaf de berg richting Karelsbrug gelopen. Hoe dichter we daarbij kwamen, hoe drukker het werd. We waren er alle 4 van onder de indruk. Niet alleen van de schoonheid van de stad, maar ook van de enorme drukte. Toen ik hier een jaar of 25 geleden voor het eerst was, was het in de verste verte niet zo druk. Toen ik hier later, een jaar of 20 geleden met Patrick was, was het ook nog niet zo erg. Erg lijkt een vreemd woord om te gebruiken in deze context maar dat is het toch wel een beetje, je kunt op veel plekken echt over de koppen wandelen. We wilden eigenlijk naar het Joods kerkhof maar daar stond een rij zo groot als morgen de hele dag, dus daar hebben we maar van afgezien. Even later precies zo bij de Praagse burcht. Gelukkig zijn we alle 4 niet van het ‘ queuen’  dus draaien we op onze hakken om, maken een foto van de Praagse burcht en grappen dat we die dan morgenvroeg om 7u wel zullen gaan bezoeken. We ploffen neer op een terrasje op een lekker rustig pleintje en doen een lekkere lunch. Daarna klauteren we terug naar ons hotel voor een welverdiende siesta. Nu zitten we in de tuin van ons hotel van het uitzicht over Praag en het geroezemoes van de terrassen om ons heen te genieten. Het gekrakeel van een nest valken in de klokkentoren van het klooster completeert het geheel. We genieten weer!

1. Anita Geerings:
    31 mei 2019
    De kop is eraf! Klinkt als een prima uitvalsbasis, jullie overnachtingsplek. Wanneer stappen jullie op de fiets?
  2. Nicole:
    1 juni 2019
    Maandagochtend worden we opgehaald voor de transfer naar Spindleruv Mlyn en dan vertrekken we daar dinsdag weer op de fiets.
  3. Peter en José:
    1 juni 2019
    Lekker genieten van een prachtige stad!! 👍🏼😊
  4. Veronika Majerová:
    1 juni 2019
    Welkom in mijn land. Ik weet zeker dat het voor jullie indrukwekkend gaat worden! :-) Ik weet er alles van haha. Veel pleazier!
  5. Esther van de Waterbeemd:
    Ha lieve Niek en Kees.
    Wat leuk weer om te lezen
    Snap dat t erg druk is in Praag maar gelukkig toch nog mooi!
    Xxx
  6. Willem Wiel, van de:
    1 juni 2019
    Hallo luitjes, mooie foto”s en zo te zien lekker weer. Geniet met volle teugen zo lang het kan. Fiets ze en tot snel, gr WA
  7. Angelique Vissers:
    1 juni 2019
    Klinkt goed allemaal! Je kunt goed schrijven Nicole, leuk om te lezen.
  8. Esther:
    2 juni 2019
    Leuk om jullie weer reis op deze manier bij te houden. Ik kijk al uit naar de verhalen.
  9. Buuf:
    2 juni 2019
    Hee buuffies, het was een geweldig weekend! Veel gewandeld en gezien, lekker gegeten en gedronken!! Wij zijn weer onderweg en wensen jullie een goeie fietsreis terug!! Xxx
  10. Angelique vd Wiel:
    2 juni 2019
    Kees en Nicole, een goede reis.
    Ik ga jullie volgen hoor. Lekker genieten Liek x