Eerste fietsdag

4 juni 2023 - Nepi, Italië

Vanochtend vanaf de camping een heel eind buiten Rome vertrokken. En toch blijft het dan altijd een zoekplaatje bij de start. Ook omdat we tussen de snelweg en verschillende op- en afritten daarvan en het spoor onze weg moesten zien te vinden. Toen we langs de Tiber zaten, was het goed. Een mooi stuk fietspad tussen het groen. Heel veel bloemen links en rechts en even verderop een fluks stromende, mosgroene Tiber. Enthousiaste en leuke begroetingen van wielrenners en wandelaars. De ciaos en de salvés vliegen ons om de oren.

Helaas moeten we al snel het fietspad langs de Tiber verlaten en begint de speurtocht naar de route opnieuw. De navigatie van Kees (die hij inmiddels een hele dure kilometerteller noemt) biedt maar weinig soelaas. Gelukkig heb ik de route ook op mijn oude Iphone gezet waar ik nog steeds de MapOut app op heb staan. Die heeft ons ook naar Valencia gebracht en zal ons waarschijnlijk ook wel weer naar huis loodsen. Stukken goedkoper en ook stukken beter dan die dure Garmin van Kees.

In het begin is het best druk met autoverkeer. Logisch ook als je bedenkt dat we maar een kilometer of 15 buiten Rome zitten. Gelukkig zijn de meeste automobilisten redelijk sociaal richting fietsers. Maar naarmate we verder van Rome vandaan komen, worden de wegen smaller en het verkeer rustiger. We mogen wel snel al aan het nodige klimwerk beginnen. Das natuurlijk wel de makke van het beginnen in Rome in plaats van het beginnen in Nederland. Hier mag je eigenlijk gelijk vol aan de bak. En er zitten best venijnige klimmetjes tussen. Eén van 12%, dat lukt niet met ruim 20kg bagage achterop de fiets. We moesten er uiteindelijk vlak voor het eind van de klim allebei vanaf om het laatste stukje te lopen en te duwen.

Eerste stop was gepland in Nepi. Althans, dat dachten we. Bleek de agriturismo een eindje voorbij het mooie middeleeuwse stadje te liggen. Hebben we ook nog de pech dat er daar vandaag 3 communies gevierd worden. We kunnen er eten maar moeten dan wel op de kamer eten. Niet echt een aanlokkelijk vooruitzicht. Na de douche bedacht dat we dan de taxi naar Nepi en weer terug zouden nemen. Bleken wij de enige plaats in heel Europa te hebben uitgezocht waar geen taxi’s zijn. Gelukkig werd er meegedacht met ons. Uiteindelijk werden we door één van de meisjes van het hotel weggebracht naar Nepi en door de eigenaar weer opgehaald. Goed geregeld.

1. Buuf:
    5 juni 2023
    Hupakee! de toon is gezet😉
    Gaat helemaal goedkomen!👌
    xxx
  2. Peter en José:
    5 juni 2023
    Heel veel succes, zet um op! 💪🏼 En natuurlijk heel veel plezier, mooi weer en zulk soort dingen! 😊
  3. Esther van de Waterbeemd:
    5 juni 2023
    Mooie foto’s! En pittig wanneer je steeds naar het begin punt moet zoeken😘
  4. Ton en Riet:
    6 juni 2023
    Fijn dat alle spullen en fietsen aanwezig waren. Toch even spannend! Heel veel fietsplezier, en geniet van alle mooie bijzondere momenten onderweg.
  5. Anita Geerings:
    6 juni 2023
    Wat lief van die mensen om jullie vervoer op zich te nemen. Er is weinig zo ontwapenend als onverwachte vriendelijkheid, vind ik.
    Mooie foto's alweer. We rijden in gedachten een stukje met jullie mee. Ciao 😀