Siena

19 juni 2023 - Porciano, Italië

Toen we ‘s avonds op de camping aankwamen werd ons een veldje aangewezen waar we onze tent op mochten zetten. Dat was nog geen eenvoudige klus. Hele kleine en scheve plekken. En vooral dat laatste is niet echt prettig als je in een tent ligt die je niet kunt waterpassen. Het was ook nog vlak onder het restaurant en onder de weg waar de camping aan lag. Wel een veldje vol fietsers natuurlijk. Verder lijken er op campings tegenwoordig alleen maar caravans en campers te staan.

Ik heb de eerste nacht op de camping bar slecht geslapen. Veel te veel geluid van de weg en ook van het restaurant. En dat terwijl ik op de camping over het algemeen erg goed slaap. Toen ik de volgende ochtend op de terugweg van het toiletblok een andere route terugnam zag ik dat er echt nog meer tentenplaatsen waren dan die kleine plekjes die aan de fietsers werden toebedeeld. Een heel stuk verder van de weg en van het restaurant.

Afijn, alle haringen weer uit de grond, tent opgepakt en een paar honderd meter verderop weer opgezet. Vervolgens alle bagage en de fietsen weer overgesjouwd en drie kwartier was alles weer aan kant. Niet de fijnste klus maar met het oog op de nachtrust die voor een fietser toch echt onontbeerlijk is, toch maar gedaan. Blij mee.

Toen met de bus naar de stad want de camping ligt toch wel een eindje van de oude stad en fietsen willen we even niet. Denk dat we ruim een kwartier in de bus hebben gezeten maar toen stonden we ook midden in de stad. Het blijft een mooie stad. Het was er wel, net als in Rome, knijterdruk. Heel veel heeeeele grote groepen achter een gids aan. Daar hadden wij nu even geen behoefte aan. Gewoon wat door de stad gezworven. Eerst wat kleine boodschappen gedaan. Een nieuwe pet voor Kees want die is hij verloren onderweg en inmiddels brandt de zon ongenadig op je neer dus is een pet op de fiets echt onmisbaar.

We doen een heerlijke Italiaanse lunch op een heel mooi terrasje met uitzicht op de achterkant van de Duomo. We nemen er zelfs een wit wijntje bij. De eerste alcoholische versnapering tijdens de lunch in deze vakantie. Daarna zwerven we nog wat rond door de stad en doen we op de terugweg naar de bus nog wat boodschappen. Op de camping heb ik een badmuts gekocht om me in het bijzonder aanlokkelijke zwembad te kunnen storten. Dat ligt op onze nieuwe plek pal onder de tent. Tis ook niet zomaar een pierebadje maar echt een fiks zwembad waar je echt wat baantjes kunt trekken. Lekker hoor.

Morgen fietsen we naar San Giminiano. Mag ik ons eerst Siena uit navigeren maar gelukkig is het zondag en dus een stuk rustiger op de weg.

1. Buuf:
    19 juni 2023
    Wat fijn dat na de verplaatsing van de tent jullie een goede nachtrust hebben gehad, en de tent droog weer mee mag👌😉
  2. Anita Geerings:
    19 juni 2023
    Ha lieve badmuts, een wijntje en lekker wat baantjes trekken: klinkt als vakantie :). Hopelijk daarna ook nog lekker gepit?
  3. Esther van de Waterbeemd:
    21 juni 2023
    Erg dat jullie onder het restaurant moesten staan, en dan heb je het er de volgende dag graag voor over om te verkassen. Wij hebben dat al vaker gedaan 😉