Schiermonnikoog

12 juli 2019 - Schiermonnikoog, Nederland

We hebben echt een rustdag gehad in Pieterburen. We hebben een heel kort wandelingetje gemaakt in en rond Pieterburen, ik heb mijn fiets maar weer eens gepoetst. Die zat zo’n beetje van boven tot onder onder de schapenpoep en de modder. En ‘s middags zijn we naar de zeehondenopvang geweest. Dat kun je niet overslaan als je dan toch in Pieterburen bent. Ze hebben er een intensive care voor de zeehondjes die net binnen zijn en, of ziek of zwaar onder gewicht zijn. Vervolgens worden ze in verschillende zwembadjes gedaan en voortdurend gewogen. Als ze voldoende op gewicht zijn, worden ze weer los gelaten in de Waddenzee. We hebben ook even staan kijken bij het voederen. Er was 1 zeehondje bij waar de vis echt nog door de strot geduwd moest worden. De rest wist er zelf al wel raad mee. Het is een grappig gezicht en gehoor.

We vertrekken vanuit Pieterburen met een waterig zonnetje. Dat is al meer dan dat ze beloofd hebben voor vandaag. We fietsen kort tussen de akkers door en zitten al snel weer onder aan de dijk van de Waddenzee. Maar niet nadat we eerst Kees zijn fiets hebben moeten unloaden omdat zijn fiets weer niet door het poortje paste. Alles weer afgeladen en vervolgens de fiets weer over het hek getild. We spreken de hoop uit dat dit niet te vaak gaat gebeuren vandaag. We hebben maar een korte rit vandaag, naar Lauwersoog. Daar vertrekt de boot naar Schiermonnikoog die we willen hebben. 27km, dat is een wippie voor ons.

Inmiddels is het waterige zonnetje alweer verdwenen achter een dikke laag bewolking. We fietsen langs een defensie schietterrein dat pal aan het natuurgebied Lauwersmeer ligt. Aparte plaats voor een oefenterrein voor tanks om te schieten. Overal hangen waarschuwingsborden maar er hing geen rode vlag bij, dus zou het voor ons veilig moeten zijn om daar te fietsen. Ook dat schietterrein oogde als een flink bos waar je wel doorheen zou willen ipv vanaf de dijk tegenaan kijken. Gelukkig kwam die kans er ook. We fietsen een knooppuntenroute en plots was er de mogelijkheid om met de knooppunten door het oefenterrein en dus door het bos te fietsen. Het scheelde maar een paar kilometer en we hadden de tijd voordat we op de boot zouden moeten. Een heerlijke rust heerste er. Mooi groot en uitgestrekt bos met daaraan dus het Lauwersmeer. We draaiden een bocht om en daar stond plots een ree. We hebben ogen op stelen want een koppeltje zeearenden schijnt hier sinds een paar jaar te nestelen. Die hebben we dan helaas niet gezien. Wel een paar fikse tankbanen de we met de fiets toch wel een aantal keer mochten doorkruisen ;-(

Vanaf de boot naar Schiermonnikoog zagen we wel van vrij dichtbij een grote grijze zeehond op een zandplaat liggen. Mooi hoor. Mooier dan in het zeehondenopvangcentrum. Ook op Schiermonnikoog voor ons weer geen camping. Te veel prutweer in het vooruitzicht gesteld. Weer een lekker appartement, midden in het dorp. Als we ‘s avonds hebben gegeten en op het punt staan om naar het marktje te gaan begint het gestaag te regenen. Dat heeft het een uurtje of 2 gedaan. Weer blij dat we de keus hebben gemaakt voor een appartement. Ook vanochtend toen we wakker werden bij het geruis van alweer een regenbui. Het regent dan weliswaar geen pijpenstelen maar het is zo’n gestaag vallend buitje waar je toch kletsnat van wordt.

We hadden gisteren bedacht om vandaag te gaan wandelen. Geen fiets even voor ons. Regenpakken in de tas en een paar broodjes gehaald voor onderweg. Tis grijs als we vertrekken maar voordat we 2km verder zijn, breekt een voorzichtig zonnetje door. We komen al snel in het bos terecht en het weer wordt alleen maar beter. De zonnebril gaat op en de jassen gaan uit. Het is een hele mooie en afwisselende wandeling. Deels door de bossen, duinen en langs het strand. Ik was al eens op Schiermonnikoog maar dat is al weer een hele tijd geleden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me er niet veel meer van kan herinneren, behalve dat ik nog wel wist dat het een echt wandeleiland is en niet zozeer een fietseiland. Niet dat er niet veel gefietst wordt maar niet door ons deze keer ;-)

1. Esther van de Waterbeemd:
    12 juli 2019
    Blijft mooi he, die wadden! En ja, Schiermonnikoog is echt fijn omber wandelen. Blij dat jullie vandaag zon gehad hebben! Lekker genieten nog op ons mooie eiland😃😉
  2. Esther van de Waterbeemd:
    13 juli 2019