De grote afdaling

23 juli 2021 - Saint-Ambroix, Frankrijk

We vertrekken vroeg vanuit La Bastide Puylaurent. De wandelaars hadden gisterenavond de wens uitgesproken om vroeg te ontbijten zodat ze voor de grote hitte konden vertrekken. Half 8, dat vonden zij vroeg…dat vonden wij natuurlijk geen probleem. Ik vroeg het gisterenavond al aan hen, of het niet erg heet was. Natuurlijk is het voor ons ook heet, maar wij hebben altijd de rijwind nog. En dat scheelt echt nog wel wat.

We hebben vandaag een vrij lange etappe maar het grootste deel daarvan is afdaling. Veel van wat we de afgelopen dagen hebben geklommen, mogen we vandaag afdalen. Natuurlijk begint het eerste deel van de etappe met een klim maar dat lijkt er inmiddels gewoon zo’n beetje bij te horen. Daarna begint het grote genieten. Over een heel rustig D-weggetje begint de afdaling. En dat bij het begin van de Gorges. Iedereen die ooit in de Gorges van Frankrijk is geweest, weet hoe mooi het daar is. We dalen van lieverlee af naar het niveau van de rivier. We stoppen om de haverklap om een foto te maken omdat het zo mooi is. Het kan ook makkelijk omdat het zo heerlijk rustig is. Het eerste uur zijn we 2 auto’s tegen gekomen. We spreken onze bewondering uit voor Mimi en haar gezin die deze etappe dus van Zuid naar Noord hebben gereden. Geen zalige afdaling voor hun maar een oneindig lijkende klim. En waarschijnlijk ook in de brandende zon. Geen pretje denken wij. Voor Les Vans komen we (alweer 😳) langs een Maria. Deze in een opvallende opstelling met een voorstelling van 15 wonderen die zich daar hadden voorgedaan hadden om haar heen. We trappen vervolgens door naar Les Vans. Daar doen we een terrasje in het levendige stadje. Ik koop bij de Epicerie een of andere vruchtencake waarvan Kees zich afvraagt wat we daar in godsnaam mee moeten. We (vr)eten die op terwijl we op de stoep in de schaduw staan. Hele verstandige beslissing omdat we even later een van de eerste en de laatste klim hebben. En dat is er weer eentje. Pfffft.

Na deze klim dalen we voor het grootste deel de laatste 20 kilometers naar Saint Ambroix. Onze bestemming voor de komende 2 dagen. Rustdag. En deze is nodig kan ik jullie vertellen. We zijn echt moe. We hebben net uitgerekend dat we sinds de vorige rustdag in Beaune een week geleden 580km hebben gefietst en het merendeel daarvan waren klimkilometers. In totaal hebben we er nu bijna 1600 gefietst. Tijd voor wat rust.

1. Esther van de Waterbeemd:
    23 juli 2021
    Het is jullie gegund!!! In deze streek zijn Frank lang geleden ook geweest, erg mooi vond ik toen maar zou t weer moeten zien😄
  2. Peter en José:
    Geniet van jullie rustdag! Mooie verhalen hoor! 😘
  3. Jolanda Leenders:
    24 juli 2021
    Mooi, jullie zitten nu in mijn favorieten vakantie gebied😀
    Wij komen regelmatig zitten dan tussen goudargues en cornillon.
    Veel plezier op je rustdag.
  4. Buuf:
    24 juli 2021
    Lekker uitrusten, goed voor de beentjes én de bipsjes!!
    Geniet van jullie rustdag(en)😊🌞
    Bikkels!!👏💪💪