Valencia!

20 augustus 2021 - Valencia, Spanje

Het is een etappe van een kilometer of 50 vandaag en heel veel klimwerk kan er niet in zitten want we fietsen zo’n beetje parallel aan de kust. We fietsen met de fietsnavigatie app vanaf de camping naar Sagunto. Dat scheelt toch alweer een kilometer of 5 met mevrouw Google maps😏. Vandaag wordt landschappelijk gezien geen mooie en meeslepende etappe maar een etappe om veilig en wel in Valencia aan te komen.

Het eerste deel valt niet tegen. We fietsen tussen de sinaasappelplantages door en op wegen waar weinig verkeer is. Wat wel tegenvalt is de bui die op ons dak valt als we na een espresso wegfietsen uit Sagunto. Het rommelde al even en het zag goed donker en de hoop was dat de bui wel over zou waaien. Maar nee hoor, niets van dat alles. Dikke druppels vallen uit de lucht. Het is allesbehalve koud maar om te voorkomen dat we doornat een groot deel van de laatste etappe moeten fietsen, trekken we toch de regenjassen maar aan. Ach, waarom zou de fietstocht anders eindigen dan dat hij begonnen is 😉 Gelukkig is de bui van korte duur en gaat de jas al snel weer uit.

Nadat we een boodschap hebben gedaan in Puzol rijden we rechtdoor de volgende Via Verde op. Verde is dan hier niet helemaal de goede term want de Via is allesbehalve groen. Maar wel een echt fietspad. Een rechte rode streep, weg van al het andere verkeer. Langs industrie- en bedrijfsterreinen. Als we nog steden en dorpjes passeren moeten we bij de rotondes overal voorrang verlenen aan het gemotoriseerde verkeer maar vrijwel overal krijgen wij voorrang van de automobilisten. Dat is erg prettig, zo hoeven we niet iedere keer op- en af te stappen. En zo rijden we gewoon linea recta Valencia in. Dit is een totaal andere beleving als destijds Istanbul ‘in fietsen’. Toen we ons geconfronteerd zagen met een oversteek van 8 banen snelweg. Niks van dat alles, gewoon via het rode fietspad Valencia in. We fietsen niet helemaal door naar het oude centrum. We hebben nl een appartement in een wijk vlakbij zee en er loopt zo te zien ook een fietspad richting kust. We vogelen met Googlemaps en de fietsnavigatie app uit hoe we dan zouden moeten fietsen en fietsen vervolgens met de navigatie app naar het strand.

Daar parkeren we de fiets tegen een palmboom en tracteren onszelf bij een strandtent op een paella en een biertje en een rode wijn. Dat hadden we nog niet gedaan deze reis, een drankje gedronken overdag. Kan ook niet natuurlijk als je nog volop moet fietsen. Lekker hoor. Voor half 3 moeten we wel van de tafel weg want die is gereserveerd. We gaan op een bankje zitten en liggen want om kwart over 3 kunnen we pas in het appartement. Kees doet een dutje met zijn hoofd op mijn schoot en stipt om kwart over 3 staan we voor de deur die meteen openzwaait als wij er stoppen. We worden hartelijk welkom geheten en wegwijs gemaakt in het smaakvol ingerichte appartement door de eigenaresse Maja. Ze heeft ook wat tips waar te eten en drinken in de buurt. Het is zo’n oude Spaanse volksbuurt die nu ten prooi lijkt te vallen aan de kwalijke kanten van gentrificatie maar wel nog zijn oude kenmerkende karakter heeft. Dat is iets waar ik met toch wel steeds meer bezwaard over voel als we weer ergens in een Airbnb appartement zitten. We doen een boodschap en zitten niet veel later op een leuk terrasje in de buurt. Omdat het er goed zitten en gezellig is, besluiten we om daar te blijven zitten en er te eten. Allerlei verschillende vis tapas gegeten met een heerlijk glas wijn erbij.

We zijn er! 2845 kilometer gefietst. Prachtige dingen gezien. Mooie natuur, prachtige dorpjes en steden. Veel leuke mensen ontmoet. Afgezien en genoten. En nu valt er een heerlijk rozig, voldaan gevoel over ons. En toch ook weer trots op ons dat we dit gedaan hebben. Het voelt voor herhaling vatbaar maar dan gaan we de routes toch anders indelen. Kortere etappes, beter opletten op de hoogtemeters en misschien wat minder ver 🤗

1. Anita:
    20 augustus 2021
    All is well that ends well. Mission completed!! De vermoeidheid zal snel wegzakken hoop ik, terwijl de herinneringen voor altijd blijven. Opnieuw een memorabele reis aan jullie fiets-ketting :-). Relajate xx
  2. Peter en José:
    20 augustus 2021
    Fijn dat jullie weer heelhuids op de plaats van bestemming zijn aangekomen! Idd weer een memorabele toevoeging aan jullie toch al indrukwekkende reeks fietsavonturen! Nu ff genieten van rust
  3. Annie Arens:
    Shapeau Kees en Nicole.
    Valencia gehaald op de fiets, met alle ontberingen van dien, waaronder regen, zinderende temperaturen,fikse klimpartijen,vieze B&B. ,dure animatie camping, rare eettijden van de Spanjaarden......
    Dat verdient een medaille. Nu op de plaats rust en jullie kuiten en billen even een ander standje gunnen.
    Lieve grts Piet en Annie
  4. Inge van Oosterhout:
    20 augustus 2021
    Wat leuk om jullie te volgen!
    Nu kunnen de beentjes omhoog, geniet nog lekker in Valencia. Jullie hebben het verdiend!! 👌🌞

Gr. Inge van Oosterhout
  5. Kees:
    20 augustus 2021
    Hoi Inge wat leuk dat je het met plezier gevolgd hebt. We gaan extra uitrusten want nou moeten we straks nog weer aan het werk ook. 😉
  6. Elly:
    20 augustus 2021
    Hallo Kanjers, een geweldige reis. You did it again! Het was heel leuk om mee te lezen met de levendige verhalen van Nicole. Vergeet inderdaad niet te relaxen en tapas met bijbehorende drankjes te scoren (of is het andersom ;). Heel erg verdiend. Proost en geniet xxx
  7. Mari:
    21 augustus 2021
    Schitterende prestatie, queridos amigos! Her heeft niet altijd mee gezeten wat weer en zwaarte ivm de hoogtemeters, maar jullie hebben het wederom geflikt! Nu even lekker ontspannen en genieten van het even niets meer moeten.
    Have fun! 👍😘
  8. Babke:
    21 augustus 2021
    Jippie wat gaaf dat jullie het hebben gehaald! Dat moet wel een heerlijk gevoel geven. Het was weer erg leuk om alle verhalen te lezen. Wat een mooie prestatie! Nu lekker uitrusten en genieten van deze mooie stad. Dikke knuffel van mij en Rob XX
  9. Esther van de Waterbeemd:
    Super gedaan!!!!!!!!!!
    Ik ben trots op jullie 😊
    Dikke kus
  10. Colien:
    21 augustus 2021
    Geweldig! You did it! Chapeau!
    En nu heerlijk genieten van het Spaanse leven in Valencia! Dik verdiend!
    Hoe lang blijven jullie daar, en hoe komen jullie én de fietsen naar huis? In het vliegtuig met z'n allen?
  11. Marian:
    22 augustus 2021
    Wat een prestatie zeg! Petje af.
    En ongelofelijk dat jullie tijdens zo’n tocht nog de energie hebben om zo’n leuke blog te schrijven en foto’s te maken .
    Geniet nog van het mooie Valencia!
  12. Colien:
    22 augustus 2021
    In het vliegtuig, met de fietsen (en al), bedoel ik? Of wordt het bussen of treinen terug naar Berlicum?
  13. Kees:
    22 augustus 2021
    Zelf vliegen we terug naar Nederland (Eindhoven) en de fietsen en een groot deel van de bagage zijn gisteren al opgehaald door Care4luggage en al onderweg naar Nederland! Geen gedoe met fietsdozen en de ligfiets van Kees, ik vraag me af of die uberhaupt als bagage geaccepteerd zou worden, als we al aan een fietsdoos voor zijn fiets zouden kunnen komen.
  14. Buuf:
    Sjapoo👍👍👍
    Dikke pluim verdiend!,
    En geniet van Valencia en rust aan de beentjes en bipsjes🤗
    Xxx