La douce France

24 juli 2021 - Saint-Ambroix, Frankrijk

We fietsen inmiddels al bijna 3 weken door Frankrijk. En bewonderen het en we verwonderen ons. Het lijkt alsof heel Frankrijk nog in een diesel rijdt. Weinig benzineauto’s, nog minder hybride en vrijwel geen electrische auto’s. Behalve de verdwaalde Nederlander in een Tesla. We vragen ons af waar die in godsnaam moet ‘tanken’ want laadpalen hebben we hier nog niet kunnen ontdekken. Maar ja, dat was twee jaar geleden tijdens onze fietstocht door Duitsland eigenlijk precies hetzelfde. Ik weet niet hoe het daar nou is maar sindsdien zijn door Duitse autofabrikanten volop electrische en hybride auto’s op de markt gebracht. Wie weet gaat dat binnenkort in Frankrijk ook gebeuren.

Op het platteland zie je overal prachtig opgestapeld stookhout dat er vast niet voor de sier ligt. En links en rechts worden karrevrachten stookhout aangeleverd voor de komende winter. Het lijkt alsof een groot deel van Frankrijk nog warm gestookt wordt met hout. Af en toe zie je een zonnepark en een verdwaalde windmolen. En echt bezaaid met zonnepannelen zijn de daken hier ook niet. Waterkrachtcentrales zie je dan wel weer op veel plaatsen. Blijkbaar heeft niet alleen Nederland nog flinke stappen te zetten in de energietransitie.

Ik blog en Kees houdt een reisboek bij. Dat van dit jaar schrijft hij verder in het boekje dat hij vorig jaar gebruikte voor ons rondje met de fiets door Nederland. Daarin lezen we terug dat we ergens €3 per espresso moesten betalen. Hier betalen we meestal tussen €2 en €2,80 voor 2 espresso’s. Dat wordt nog afkicken als we dadelijk weer terug in Nederland zijn. Wat ons ook opvalt is dat er nog zo ontzettend veel Fransen roken. Dat is echt opvallend. Er lijken meer Fransen zijn die wel roken dan dat er zijn die niet roken.

Naarmate we wat meer naar het zuiden komen, worden er minder mondkapjes gedragen. In winkels zoals supermarkten en apotheken enzo bleef het overigens wel verplicht. We zagen gisteren in een flits op het nieuws dat in delen van Occitanie (dat is waar we nu zitten) de mondkapjesplicht weer ingevoerd wordt. Vervolgens zie je dan de dag erna weer volop mensen buiten op straat met mondkapje lopen. Ook zie je verder in het zuiden meer zwerfafval in de bermen liggen. Of dat komt omdat hier meer toeristen zijn of omdat de zuiderlingen veel minder plichtsgetrouw zijn dan de de noorderlingen (dat vertelde het Belgisch/Noord-Franse wandelechtpaar in La Bastide), dat weten we niet. Het valt ons wel op dat we hier veel meer Duitse, Belgische en Nederlandse auto’s zien dat dat we de afgelopen weken gezien hebben in andere delen van Frankrijk. Of dat dan weer komt omdat de zomervakanties begonnen zijn of omdat deze streek een geliefde vakantiestreek (de Ardeche) is van velen, weten we ook niet. We hadden sowieso nog nauwelijks Nederlanders verwacht nu Nederland donkerrrood is gekleurd op de Europese kaart.

Inmddels staan er bijna 1600km op de teller en dat zouden er ongeveer 2800km moeten worden. We zijn dus over de helft😅

1. Buuf:
    Hatseflats!!
    Over de helft👍💪💪
    Ik zeg het nog maar eens; BIKKELS!!!
    xxx
  2. Anita:
    24 juli 2021
    Weinig elektrische auto's, nauwelijks zonnepanelen en veel houtstook en toch is Nederland altijd het stoutste jongetje uit de klas van Europa als het om CO2 uitstoot gaat. Nederland knalrood inderdaad. Gelukkig wil tot nu toe iedereen "ons" nog hebben mits we gevaccineerd zijn. Veel kilometers in de benen jullie, dus ook tijd nemen om uit te rusten. Dat hoort immers bij topsport, en dat bedrijven jullie. Knap hoor!
  3. Esther van de Waterbeemd:
    24 juli 2021
    Ons is dat ook al een paar jaar opgevallen dat er veel Fransen roken, echt heel erg🥴
    En wij zijn denk ik niet de slechtste in onze natuur preventie 🙄
    Maar daarom moeten we t niet laten heel zuinig daar mee om te gaan!
    Xxx
  4. Conny en Marjan:
    25 juli 2021
    Wat een prestatie leveren jullie toch! Leuk om te lezen dat jullie zo genieten van Frankrijk. Op het platteland wordt inderdaad heel veel hout gestookt, dat is het goedkoopst, maar omdat er zoveel kerncentrales in Frankrijk zijn, zullen ze er beter voor staan dan wij, wat betreft de klimaatdoelen.
  5. Mart:
    25 juli 2021
    Yes! Over de helft!! Wat een prestatie...Enne...lekker laten roken, die Fransen!!