Grijze dag

16 juni 2019 - Pretzsch, Duitsland

Als je voor dag en dauw naar bed gaat, en je staat op de camping, tsja, dan is kans groot dat je vroeg wakker bent. Maar ja, als je hebt mogen tukken van 9 tot 5.15u, dan is het ook wel genoeg. Het is koel en bewolkt als ik naar het sanitair blok loop. Dat is weer even wennen. We trekken de bodywarmers aan voordat we vertrekken. Kees doet nog even een praatje met een solo reisfietser. We dachten dat het een Nederlander was omdat hij op een Koga fietst maar het blijkt een Duitser te zijn die zweert bij Koga. We zitten al om half 8 op de fiets. En het is weer prachtig onderweg. Mooie bloemenvelden, akkers omrand met bloemen en mooie dichte en dikke bossen. We zien de Elbe maar weinig vandaag. Die gaat veel schuil achter een dijk. Aan fietspaden over de dijk doen de Duitsers niet of weinig. We zien onderweg dat er veel is gebeurd en gedaan rond de Elbe. Dijkverhogingen maar ook plaatsen die met schotten afgesloten kunnen worden in geval van hoog water. Zoals ze ook in Limburg gemaakt zijn na het laatste hoogwater daar. Aan de Elbe hebben ze in het voorjaar van 2013 voor het laatst met dergelijk hoog water gekampt. Daarna lijkt de boel aardig op de schop te zijn gegaan.

Het blijft nog steeds uitgestorven op de weg. Behalve langeafstandsfietsers komen we maar weinig andere fietsers of uberhaupt mensen tegen. We zitten op zo’n kilometer of 40 van Wittenberg, waar Luther in 1517 zijn 95 stellingen tegen de deur van de kerk heeft vastgespijkerd (lang leve Wikepedia :-) ) wellicht dat daar deze (in onze ogen overdreven) zondagsrust mee te maken heeft. Gelukkig gaat het leven ook op deze camping wel gewoon weer door. We staan middenin het bos. Het is een gekwinkeleer van jewelste. Ook onderweg is het een feest. Je ziet en hoort veldleeuwerikken, veel buizerds in deze contreien en we zien wel 2 ooievaars met jongen op nest. Nadat we de tent hebben opgezet, trekken we de schoenen aan en wandelen het bos in. We worden nog meer verwend daar. Als we naar een grote open plek in het bos lopen, zien we een eind van ons vandaan 3 kraanvogels staan. Ik ben een beetje perplex, ik associeer kraanvogels met Zuid Europa en niet met Duitsland. Ze zijn erg schuw, we staan op geruime afstand maar als ik een paar stappen in hun richting zet, fladdert er al 1 weg. Op diezelfde open plek zien we vlak daarna een ree. Als we via hetzelfde bospad weer teruglopen, rent er een beest voor ons uit waarvan ik denk: “ wat loopt die ree raar” maar du moment dat ik dat denk, zie ik dat het een grote vogel is. Nog een kraanvogel. Absurd gezicht in een Duits sparrenbos.

Nu zitten we op het terras van deze camping en gaan dadelijk het kostje koken wat eigenlijk voor gisteren bedoeld was. We zijn al even onderweg en hebben al een paar keer gekampeerd maar de fles met vloeistof om ons brandertje aan te maken waar we mee koken is nog niet aangebroken. En echt niet omdat we iedere keer uit gaan eten maar ook omdat tot nu toe alle campings waar we hebben gestaan, een keuken hebben waar je kunt koken. Dat is ook wel ideaal. Hoef je niet te gaan staan prutsen met je brandertje maar kun je gewoon in een keuken je eten klaarmaken. Dat gaan we dadelijk dan maar eens doen. Morgen hebben we weer een zware. Niet alleen omdat de etappe 70km is maar ook omdat er weer warm weer voorspeld wordt. Maar gelukkig staan we op de camping en zal ik wel weer om 5u wakker zijn van het licht en van de vogels, dus kunnen we mooi vroeg, voor de grote hitte op pad ;-)

1. Buuf:
    17 juni 2019
    Buuf:
    16 juni 2019
    Da's lekker , uitslapen!!😉.
    En al zoveel km gefietst!💪👍
    Ik lees met veel plezier je/jullie blog en geniet ervan en zeker van de foto's.
    Wel balen van je camera maar via je telefoon zijn de foto's zeker zo mooi!
    Vanaf maandag gaan wij ook naar tropische temperaturen, dus dat is ook wel lekker😁🤗. De vakantie begint langzaamaan voor ons en wordt het wat rustiger hier in de studio's😁en voor de buurt😉.
    Doe het rustig aan met dat warme weer en geniet er weer van! Liefs uit Berlicum🙋‍♀️☀️🤗😘😘