Van Havelberg naar Gartow

23 juni 2019 - Gartow, Duitsland

Bij het ochtendkrieken Kees toegezongen omdat het zijn verjaardag is. Iedereen bedankt voor de felicitaties die hij via app of via blog ontvangen heeft. Het kwam allemaal een beetje gefragmenteerd binnen omdat internet hier zo vaak niet is of het vrijwel niet doet (wifi op de camping). Maar ineens, is er dan, out of the blue, volop 4G internet. Zo volop dat ik met de Ipad via een hotspot op mijn telefoon mijn blogs kan uploaden.

We wilden een deel van de route doen die volgens het boekje nog in 2018 in onderhoud was. Wij dachten heel optimistisch dat dat dan in 2019 wel klaar zou zijn. Via dat deel wilden we rechts van de Elbe fietsen, dat zou volgens het boekje het mooiste zijn. Dat deel van de route hebben we nooit gevonden. We zijn uiteindelijk rechtstreeks naar het pontje gestuiterd (het was weer zo’n fijne Parijs-Roubaix kasseienstrook) wat ons naar de linkerkant van de Elbe bracht. Niets aan te doen. Daar vielen we echt met de neus in de boter. Zoals Kees zei: “we reden zo een natuurfilm in”. Een ree, twee hazen die zich vlak naast het fietspad zaten te poetsen en niet heel veel aanstalten maakten om weg te komen en een buizerd die zich van heel dichtbij naar beneden stort om (tevergeefs) een prooi op te duiken. We worden bijna aangevlogen door de zwaluwtjes op dijk. Talloos. En nog steeds overal die ooievaars. We horen een Karekiet in het riet en zien mooie vogeltjes met een geel kopje. En al die mooie vergezichten met zoveel bloemen en velden, echt velden vol met graan en rogge. Het is echt een prachtig gezicht.

Mooi korenveld

Het lukt weer niet echt om iets van koffie te krijgen langs de route en we hoeven er eigenlijk niet echt naartoe maar voor de koffie hebben we de omweg naar Wittenberge toch echt wel over. Daarvoor moeten we langs het spoor over een enorme spoorbrug naar de andere kant van de Elbe. Dat is geen lolletje, het stuitert dat het een lieve lust is, het zijn feitelijk allemaal losliggende planken waar we overheen moeten. Er was natuurlijk aan het begin wel gewaarschuwd dat fietsers af moesten stappen maar daar was het stuk echt te lang voor. Bij het passeren van tegemoetkomende fietsers moet er zelfs een tas af bij zo’n fietser die dat dan ook bijzonder coulant doet. We vinden gelukkig helemaal vooraan in de stad een heel mooi opgeknapt oud industrieel complex waarin hotel, welness/spa, restaurant en van alles en nog wat ineen zit en doen daar een lekker espressootje. We stuiteren de brug weer terug over en zitten weer op onze route.

Spoorbrug naar Wittenberge

Voor de verandering raken we de bordjes weer kwijt en kunnen we ook aan de hand van het boekje niet opmaken waar we naartoe zouden moeten. We denken richting onze bestemming te fietsen maar helemaal zeker zijn we niet. Doet internet het 9 van de 10 keer in de bewoonde wereld niet, in the middle of f....... no where doet internet het wel en zijn we zo dom ons door Google maps te laten leiden. Niet handig, we hadden een mooi betonpad maar kwamen door Google terecht op een hotseknotse graspad. En dat toch wel een kilometer of 3. Dit was voor mij al drama om te fietsen maar voor Kees in zijn trike nog een paar graden erger. Uiteindelijk zag Kees in de verte een dijk met daarnaast palen voor stroomdraden en leidde daaruit af dat daar dan toch wel echt een echte weg moest lopen. Daarop af en ja hoor, gelukkig had hij gelijk.

We kwamen in Gartow op een hele fraaie en grote camping terecht. De mevrouw aan de receptie wilde ons naar het tentenveld sturen maar op weg naar het toilet had ik dat gezien en dat stond me niet echt aan. Een beetje overlegd aan de balie en bij de gratie gods mochten we op een andere plek gaan staan. We snappen het wel, precedentwerking enzo maar de camping is loeigroot en het was niet echt heel erg druk.Dit was echt wel de fraaiste camping die we tot nu toe gehad hebben. Mocht ook wel, tis ten slotte KC zijn verjaardag. We hebben de tent weer opgezet en zijn de straat van de camping uitgelopen waar we al langs een restaurant annex biergarten gefietst waren (en nog open ook!). Eerst lekker een drankje gedronken (ze hadden zowaar Aperoll Spritz :-) ) en daarna heerlijk gegeten. Zo mag een verjaardag wel zijn, denk ik ;-)

1. Anita Geerings:
    24 juni 2019
    Kees’ verjaardagsdatum nu met uitroeptekens in onze agenda’s genoteerd; was een blooper van jewelste. Lijkt me een prachtige dag en plek om jarig te zijn geweest. Xxx
  2. Buuf:
    24 juni 2019
    Het zijn weer prachtige plaatjes buuf👌en jullie zijn lekker op dreef😁
    Geniet er weer van en veel succes.
    Hopelijk niet te warm om te 🚲🚲
    Lieve groetjes
  3. Esther van de Waterbeemd:
    26 juni 2019
    Jullie hebben volgens mij nu al meer gekampeerd dan tijdens jullie vorige tocht naar Istanbul? Beter weer ook denk ik. Xxx