Openluchtmuseum

14 juni 2019 - Meißen, Duitsland

Vandaag hebben we eigenlijk maar een heel kort ritje naar Meissen, maar 25km. Maar omdat er onderweg nog een hoop moois te zien is, doen we een detour naar Moritzburg. Daar ligt Schloss Moritzburg. Het zou een met bordjes aangegeven detour moeten zijn, maar daar blijkt niet zoveel van. Al vrij snel buiten Dresden raken we het spoor bijster. Als we stilstaan langs de kant van de weg worden we al heel snel aangesproken door een Duitse vrouw of we hulp nodig hebben. Ze legt ons uit hoe de omleiding daar zou moeten lopen (er zijn alweer wegwerkzaamheden en dat maakt het altijd ingewikkeld). Dat weten we nog van de vorige keer. Heel veel behulpzame Duitse mensen. Kees voelde zich er altijd wat ongemakkelijk bij want die heeft een aangeboren ‘hekel’ aan Duitsers en dat wordt dan iedere keer opnieuw gelogenstraft. Een man die ons achterop fietst en even in moet houden voordat hij ons in kan halen, wenst ons spontaan een mooie en fijne reis en even later worden we alweer uit de brand geholpen door zo’n behulpzame en vriendelijke man. En zo zijn er steeds meer. Kees beweert dat ze ons iedere keer de verkeerde kant uitsturen ;-)

Ondanks de beroerde bewegwijzering vandaag werd het weer een prachtige dag. Natuurlijk moesten we bergop richting Moritzburg (wel 10%) want alles wat wij willen zien ligt bergop. Maar het was meer dan de moeite waard. Tussen de velden en de meren door naderden we Moritzburg. Van verre zagen we al een imposante toren liggen maar die bleek later gewoon bij een kerk te horen en niet eens bij de burcht. In Moritzburg wordt komend weekend een triathlon gehouden en dat was te zien. Heel veel superafgetrainde mensen op enorm gelikte racefietsen die daar aan het trainen waren. Ons tempo ligt wat lager;-)

Schloss

Zwaluwnestje bij Schloss Moritzburg

Beelden bij Schloss Moritzburg

Ook dit dorpje is weer zo’n schilderachtig dorpje waarvan de hoofdstraat uitloopt in de oprijlaan van de burcht en de rest lijkt daaromheen te zijn gedrapeerd. Na het bezoek aan de burcht fietsen we toch nog even door naar die andere toren die echt al van verre te zien was maar die bij het inrijden van het dorp plots verdwenen leek te zijn. Bleek die toch gewoon van een kerk te zijn. Toen weer richting de Elbe door de velden. Het is zo mooi en zo prachtig. We zijn even gestopt om te kijken naar echt een heleboel Rode Wouwen. Zeker 8 van die mooie roofvogels waren boven ons hoofd aan het baltsen. Via een kort graspad kwamen we op een breed gravelpad waarover we zeker 5km door een prachtig bos fietsten. Zo misten we wel voor een deel de beloning van de afdaling van 10% maar dit was zeker zo lekker. Via een paar dorpjes kwamen we de Elberoute weer op precies ter hoogte van een pontje. Een pontje dat net aanstalten maakte om naar de overkant te varen maar omdat wij nog even de kaart aan het bestuderen waren, nog even op ons lag te wachten. Weer zo’n mooi oversteekje gemaakt met de pont en aan de overkant van de Elbe weer verder. Dat is wel mooi van de Elberoute in Duitsland, tot nu toe kun je kiezen of je rechts of links van de Elbe wil fietsen. Voor de route van morgen geeft het boekje aan dat als het erg warm en zonnig is (en dat voorspellen ze weer voor morgen) je beter aan de linkerkant kunt blijven omdat daar meer schaduw is.

En zo waren we toch al vrij vroeg in Meissen. Dus we beklimmen maar weer eens een berg, deze keer te voet en een waar de Dom op staat en wandelen na een watertje en een espresso weer verder. Meissen is echt een openluchtmuseum. Alsof je door het sprookjesbos van de Efteling loopt, zei ik tegen Kees. Je kunt geen straat inlopen die niet mooi is. Je kunt echt foto’s blijven maken. Er lijkt een beetje een overkill aan horeca, maar ja, de vakanties zijn nog niet echt begonnen en het kan goed zijn dat het morgen en zondag met de benen buiten hangt. Maar nu oogt nog alles vrij rustig.

A502B554-0697-4D46-BBF2-F01282611DF9BDFA7511-68AF-4678-AD6C-3699CA3DAB71

We hadden meteen na binnenkomst in Meissen al boodschappen gedaan voor het avondeten dus gaan na een terrasje weer terug naar huis. Een ieniemienie appartementje met alles erop en eraan, alweer geen camping in de buurt. Althans, volgens internet. De campings in Duitsland doen nog niet echt hun best van te voren gevonden te worden. Fiets je een kilometer of 5 voor Meissen toch een camping voorbij. Jammer, we hadden best willen kamperen. We zijn alleen nog niet zo ver dat we de gok durven te nemen om als we van te voren niets kunnen vinden over een camping in de buurt, we er gewoon maar de gok op nemen. Dus gisteren toch maar via airbnb dit appartementje geregeld. Ook helemaal prima hoor maar na 3 dagen appartement in Dresden had het voor ons ook een camping mogen wezen, zeker met dit weer.

1. Buuf:
    15 juni 2019
    Mooi en rustig begin van jullie fietsreis🤗
    Prachtige foto's en we krijgen een mooie indruk van de omgeving!
    Geniet er weer van samen en op naar het volgende verslag! Ik kijk er naar uit🤗🙋‍♀️☀️😘😘
  2. Anita Geerings:
    15 juni 2019
    Jullie zien er blij en stralend uit. Fijn om te zien. Ik weet van Nicole dat zij liever niet op de foto gaat, omdat natuur en cultuur belangrijker zijn. Maar wij achtetblijvers zien minstens zo graag jullie snoetjes, dus txs! Bij jullie hete dagen voor de boeg, net als bij ons. Niet overdrijven dus, met het aantal kms, oké? Kusss 💋