Vertrek uit Maagdenburg in de regen

23 juni 2019 - Bittkau, Duitsland

Vlak na het eten op het terras van ons lekkere appartement worden we naar binnen gejaagd door donkere onheilspellende luchten en gerommel in de verte. Niet lang nadat we binnen zijn breekt het onweer los. Het regent de hele nacht af en aan (voor zover we het mee krijgen) behoorlijk. ‘S ochtends bij het wakker worden lijkt het te zijn opgeknapt maar dat is slechts schijn. Als we de fietsen bepakt en bezakt hebben, begint er weer een lekker loodrecht naar beneden vallend stortbuitje. Nadat we thuis een koffietje hebben gedaan, besluiten  we dat er niets anders opzit dan de regenpakken aan te trekkken. We vertrekken met de navigatie op het stuur. Om zo snel mogelijk weer op de route te zitten, het valt al niet mee om met regenpak aan en capuchon op ( want zo hard regent het toch echt wel) de weg te vinden door en uit het drukke stadsverkeer. Maar dit werkt wel, in no time zitten we weer op de route in het buitengebied van Maagdenburg.

Rechts is het mooi en links kijk je tegen havengebied en industrie aan. Vrij kort op de stad ligt het kruispunt van de Elbe en het Elbe/Havelkanaal. Het kanaal ligt in een soort aquaduct een heel eind boven de Elbe en verzorgt eigenlijk het vaarverkeer, zeker in tijden als nu, nu het water in de Elbe extreem laag staat. Daar rijden we al snel verkeerd, langs het kanaal af over de Elbe heen. Dat bleek niet de bedoeling, we moesten de andere kant uit. Daar hadden we overigens al lang de regenpakken alweer uit. Voorzichtig prikte het zonnetje door het wolkendak.

We verbazen ons wel regelmatig over hoe en waar de routebordjes geplaatst zijn. Soms staan ze na de bocht aan de andere kant van de rijroute die jij wordt geacht te volgen en soms staan er echt helemaal geen bordjes op plaatsen waarvan wij vinden dat ze schreeuwen om een bordje. Het doet ons soms een beetje denken aan de halve van Berlijn waarbij we regelmatig dachten: “uh, is dit Berlijn. Het grundliche Deutschland waarbij altijd alles zo goed geregeld is....”, en waarbij we constateerden dat het in Madrid gewoon beter geregeld was. Als zelfs Kees erover moppert, moet er wel iets loos zijn ;-)  Regelmatig moeten we op intuitie, gezond verstand en ervaring onze weg verder zoeken omdat er in geen velde of wegen een routebordje te vinden is en het boekje ook geen uitsluitsel geeft. Gelukkig gaat dat meestal goed en fietsen we niet veel onnodige kilometers.

Nog een verwonderpunt Is de staat waarin het internet hier verkeert. Maken wij ons ‘druk’ in Nederland over wanneer en door wie 5G wordt ingevoerd, hier is internetbereik vaak echt gewoon non existent. Wat nou mopperen over alleen 3G ipv 4 G, gewoon geen G. Ook in de steden en de dorpen onderweg niet. Dagen achterelkaar zonder of met nauwelijks internet. Wij kunnen ons er niets meer bij voorstellen. Dus niet ff mailen of appen maar ook google maps is dus geen optie als je onderweg de weg kwijt bent. En we leggen gemiddeld zo’n kilometer of 75 per dag af, dus we hebben het over nogal een deel van Duitsland.

we rijden weer een prachtige route in uiteindelijk toch weer de zon maar omdat ze toch nog regen voorspellen, regelen we voor vannacht een pipowagen op de camping om in te slapen. En dat is maar goed ook want als we goed en wel in bed liggen, breekt het onweer los en vallen de plensbuien weer uit de lucht. We vertrekken ‘s ochtends met de bodywarmers aan omdat het bewolkt en fris is.

CA0F2032-3AF8-40C2-9A7F-9DF52AFB1ABF

1. Anita Geerings:
    24 juni 2019
    Leuke pipowagen! Inderdaad heel bijzonder dat er weinig internet is. Zou je niet verwachten. Misschien een poging van de overheid om sociaal contact en hogere geboortecijfers te pushen :) ?
  2. Kees:
    24 juni 2019
    Vandaar al die ooievaars. Ff uitkijken dat die niks achter laat voor ons 😁
  3. Frans:
    30 juni 2019
    Wat een actieve vakantie !
    Wij zitten ook tussen de Duitsers, maar dan gestrekt onder de parasol.