Rustdag in Teruel

16 augustus 2021 - Teruel, Spanje

Fijn zo’n rustdag, dat je geen wekker hoeft te zetten en niet meteen weer je tassen vol moet stoppen om aan je volgende etappe te beginnen. Niet dat we heel erg uitslapen maar toch. Tijdens het ontbijt hebben we even discussie of we met de fiets of te voet naar Teruel gaan. Het hotel ligt een stukje van het centrum vandaan en de weg daar naartoe is niet echt een aantrekkelijke wandelroute. Kees wil liever niet met de fiets omdat hij de fiets daar niet ergens neer wil zetten. Ik wil wel met de fiets en vind dat als we die aan elkaar vast zetten en op een drukke plek het risico van diefstal toch wel een stuk kleiner maakt. Uiteindelijk gaan we toch met de fiets.

We zijn mooi op tijd in de oude stad. Teruel heeft een mooi oud centrum. Er staat een toren (El Torre de El Salvador) waarvan de fundamenten al dateren van de 14e eeuw. Gebouwd in de mudejar stijl, van toen de Moren hier nog de scepter zwaaiden. Er staan meerdere gebouwen in diezelfde stijl. Zo te zien wel allemaal recentelijk gerestaureerd. Er is hier ook zwaar gevochten in de Burgeroorlog, de communisten tegen Franco. Daar zie je links en rechts ook nog monumenten van en er wordt nog gebouwd aan een museum over de Burgeroorlog.

De stad komt al vroeg tot leven. Gelukkig, ondanks Mariahemelvaart 😇. Alle terrassen staan op en ze vullen zich al snel. Spanjaarden ontbijten ook heel veel buiten de deur. We lopen kris kras door de stad en doen links en rechts een terrasje. Het is ook lekker en leuk om een beetje vanaf een terras alles gade te slaan. De toeristentrein komt leeg het Plaza Mayor opgereden en die wordt vervolgens systematisch gevuld, waarna die weer vertrekt. Een mevrouw van meer dan middelbare leeftijd in een (te) kort rokje en (te) diep decollete laat zich wel 20 minuten achterelkaar door manlief op de foto zetten bij een fontein. Iedere keer als de foto gemaakt is, wordt die door haar gecontroleerd en afgekeurd. Dat kan beter en mooier. Uiteindelijk was ze na 20 minuten eindelijk tevreden over het resultaat. Ik heb van de sessie ook maar even een foto gemaakt.

Gelukkig zijn niet alle winkels dicht. Er zijn een paar bakkers en kruideniers open waarbij we een boodschapje doen voor de lunch. Dan lopen we terug naar de fietsen die vastgeketend aan elkaar en aan een lantaarnpaal pal tegenover een druk terras vastgelegd zijn. Ze hebben inmiddels gezelschap gekregen van meer fietsen. We fietsen terug naar het hotel en gaan even lekker bij het zwembad liggen. Daarna doen we een dutje en kijken we een stuk van de Vuelta. We zien dat het peleton een helling opgejaagd wordt met hellingspercentages van wel 18%. Mishandeling. Die hoeven wij gelukkig niet te fietsen.

Morgenvroeg vertrekken we zuid-oostwaarts richting Middellandse Zee. Eerst nog even wat klimwerk. Sowieso om Teruel uit te komen maar ook het eerste deel van de route. Het is wel een fikse morgen, een kilometer of 75. Gelukkig voorspellen ze voor morgen meer dan 10 graden koeler dan de afgelopen dagen. ‘Maar’ 32 graden😉

1. Buuf:
    Dat is wel zo lekker, 32 graden😉
    Goeie reis weer en hopelijk valt het klimwerk mee!
    xxx
  2. Mari:
    16 augustus 2021
    Mooie foto's weer! De stad is zeker een bezoek waard, zo te zien! We zetten hem (of haar?) op ons lijstje! Nog effe klimmen .... en dan:
    Op naar de Middellandse zee!
  3. Mart:
    16 augustus 2021
    Uitgerust weer op de trappers. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Blijf gezond, en fiets ze!
  4. Esther van de Waterbeemd:
    16 augustus 2021
    Het is wel een enorme dame om te fotograferen 😉
    Weer mooie foto’s en verhaal 😄
    Succes met de toch weer heel behoorlijke pittige route!
    Xxx
  5. Colien:
    17 augustus 2021
    Nu pas opgezocht waar Teruel precies ligt. Volop in het binnenland inderdaad. Maar wat een mooi plaatsje! Voor jullie nu: op naar de Middellandse Zee, op naar Valencia!