Verder de bergen

19 juli 2021 - Ambert, Frankrijk

We hebben onszelf een beetje in het pak gedaan. Bij het schrijven van de route hebben we eigenlijk teveel naar de hoeveelheid kilometers en te weinig naar de hoogtemeters gekeken. En of je 70km fietst over nagenoeg vlak terrein met af en toe een heuveltje er in maakt een wezenlijk verschil met 70km voornamelijk door bergachtig gebied. En dat laatste is wat er nu al een aantal dagen achterelkaar gebeurt. We fietsen voornamelijk door bergachtig terrein (dat is overigens prachtig) maar omdat we dat nu al 3 dagen achterelkaar doen, breekt ons dat inmiddels een beetje op.

Van St. Just zijn we naar Ambert gefietst. Een hele mooie tocht maar met erg steile en lange stukken ertussen. Als je klikt met je versnellingsapparaat en je zit al aan je kleinste versnelling dan wordt het echt afzien. Het liefst houd je een versnelling achter de hand die je nog kunt gebruiken als het echt niet meer lijkt te gaan. Maar dat zit er niet in vandaag. Het was zelfs zo steil dat we even van de fiets af moesten om te gaan lopen omdat het even echt niet meer ging. En dat geeft allemaal niks maar daarna dan weer op je fiets komen en die rijdend krijgen, dat is echt een hele toer. Als de snelheid zakt onder de 5,5km/u en je hebt geen versnelling meer over, dan weet je dat dat risico er aan zit te komen. Je fiets wordt dan instabiel en zo’n zwaarbepakt geval is niet echt geschikt om mee te sur placen. We lopen even en duwen de fiets mee naar boven. Ik kijk op de kilometerteller en zie dat het lopend niet heel veel zachter gaat dan fietsend 🤔. Als het even later wat afvlakt, proberen we het weer. Na een paar pogingen zitten we allebei weer op een rijdende fiets. Het blijft heel erg mooi onderweg. We zien bij het inrijden van een dorpje dat er een aantal percelen bouwgrond worden aangeboden. Voor €12 per vierkante meter. €12……..! Bij ons kost die inmiddels al tegen of over de €600 per vierkante meter. We grappen dat we in grond gaan beleggen in Frankrijk.

In Ambert aangekomen volgen we de borden richting camping. Die ligt langs een drukke Route National. Het heet een 3-sterren camping te zijn maar het is een beetje een herrie ding. Ingeklemd tussen Route National en een industrieterrein en eigenlijk helemaal volgebouwd met vaste hutten. Eigenlijk mag het die naam helemaal niet hebben, het zijn echt complete huizen met 2 verdiepingen. Ik sta in de receptie achter een Franse mevrouw die er een heel spektakel van maakt dat de wifi kapot is. Ik denk bij mezelf, waar maakt die vrouw zich zo druk over, ze ziet er niet uit als een ‘gamer’ zal ik maar zeggen. Maar toen kwam de aap uit de mouw. Als de wifi het niet doet, doet de televisie het ook niet 🙄. Tsja, je zult maar eens met elkaar moeten praten als je op vakantie bent….

Maar ondanks de 3-sterren, blijkt het met recht een K U T camping. Bij ons douchegebouw hangt een briefje dat het in dit gebouw wat langer duurt voordat er warm water is maar ik heb er bijna 10 minuten onder gestaan (ik douche thuis ook altijd koud af 🥶 dus ben wel wat gewend, bovendien kwamen we bijna kokend van de fiets en dan vind ik het niet zo erg) en toen was het water nog niet warm. Off cold was meer de bijpassende term. Ik vroeg om een tafeltje bij de receptie, hadden ze niet.  Dat doen we vaker als er geen picknicktafels staan, maakt het koken enzo een heel stuk makkelijker. En meestal is het al geregeld en zo niet dan mag je gewoon een tafel pakken bij een niet verhuurd huis of tent). Maar hier hadden ze lege, niet-verhuurde huizen te over en dito tafels maar vonden ze dat ze niets hadden. Het enige goede aan deze camping was dat die op nog geen 500m van een enorme Carrefour vandaan lag en we dus makkelijk boodschappen konden doen.  We lagen er bijzonder op tijd in en waren dus ook vroeg wakker. Kees heeft een ander douchehok geprobeerd maar dat was zo smerig dat hij er kokhals neigingen van kreeg. Ik ben toch maar weer onder de koude douche gaan staan, wordt je ook weer lekker wakker van.

We hebben gisteren helemaal niets meer van Ambert gezien. Geen zin en eigenlijk ook geen energie om nog een keer langs die drukke weg te lopen of te fietsen en eigenlijk ook helemaal geen energie meer om Ambert te bekijken. We weten dus niet of het de moeite waard is. Het schijnt groot geworden te zijn met de papierindustrie. We zijn er allebei een beetje neutelig van. Voor de volgende overnachting hebben we een hotel geregeld in Le Puy-en-Velay. Even weer klaar met kamperen en ook omdat we naar de stad gaan en zo’n camping ligt nogal allicht buiten de stad en als je dan moe en afgestoffeerd aankomt, zie je dadelijk weer niets van de stad. Dat willen we niet want Le-Puy-en-Velay schijnt heel erg de moeite waard te zijn.

1. Esther van de Waterbeemd:
    21 juli 2021
    Jammer vd slechte camping!!!
    Hopelijk was dat eenmalig!
  2. Buuf:
    21 juli 2021
    Inderdaad jammer van de camping en slechte douches.
    Op naar Le=Puy-en-Velay en deze overnachting snel vergeten.
    xxx