Alweer de bergen over. Nu op weg naar Girona

2 augustus 2021 - Girona, Spanje

We rijden het mooie dorp uit en zitten meteen weer in ‘el campo’. Het platteland, dat op een of andere manier veel weidser lijkt te zijn dan het Franse. Of het is mijn perceptie. Hier lijken veel oogsten al binnengehaald en liggen rollen hooi op het veld. Zoveel mooier als die plastic ballen die in Nederland op het veld liggen. Na Monells, de plaats waar we eigenlijk hadden willen overnachten maar waar de b&b vol zat, begint de klim. Monells is ook zo’n prachtig oud plaatsje net als ons overnachtingsadres Corca. We weten dat het een klim is van een kilometer of 6 die helemaal door een bos loopt en waarvan de klim echter goeddeels achter de rug is als we bij het kerkje boven zijn.

Het klimt flink maar de klim loopt lekker. Dat heb je wel eens. De ene klim ‘loopt’ lekkerder dan de ander en deze liep lekker. Het is er ontzettend rustig. De enigen die we tegenkomen zijn kleine groepjes wielrenners. Veel amateurs maar ook profs. Niet alleen heren maar ook volop dames. En het regent complimenten en aanmoedigingen. “Oeoe la la laaaa”, klinkt het,  als er ons een prof afdalend tegemoet komt gedenderd. Zijn maten hadden het al opgegeven om te trachten in zijn wiel te blijven. “Bravo, bravo, bravo” hoor ik achter me tegen Kees geroepen worden. Ook hier in Spanje zijn de aanmoedigingen en is de bewondering niet van de lucht.

We zien het kerkje waarvan we weten dat daar ongeveer de afdaling begint al van heinde en verre liggen op de berg. We trappen rustig door en zien het langzaam maar zeker dichterbij komen. Na een uur en drie kwartier klimmen staan we boven bij het kerkje. Er zijn er meer die er trots op zijn want er worden selfies bij gemaakt. Dat doen wij dan weer niet, dat deden we bij het bordje van Latour De France 🤣. De afdaling is mooi en overzichtelijk. In no time staan we beneden in het dorp Cassa de la Selva. We zijn veel te vroeg voor ons hotel daarom doen we nog maar een espresso op een pleintje in de stad.

Daarna fietsen via een onverharde gravel Vias Verdes in de richting van Girona. Ook dat trapt lekker weg. Het heeft gisterenavond toen wij ergens heel lekker zaten te eten in Corca echt gehoosd van de regen en daarom was het vanochtend nog koel toen we vertrokken. Maar inmiddels is het alweer flink opgewarmd en schijnt de zon alweer volop. Wel zien we weer van die wolkenpartijen opdoemen waaraan je kunt zien dat het ook vandaag niet droog blijft. Als dat ‘s avonds of  ‘s nachts gebeurd (als we niet in ons tentje liggen 😬) is dat niet erg. Sterker nog, het is ook wel fijn dat het zo nu en dan eens gebeurt. Dat maakt dat we een deel van de etappe in relatieve koelte kunnen fietsen en dat is erg prettig. Het is allemaal wat minder vermoeiend als het niet de hele dag zinderend heet is.

We fietsen met de navigatie app Girona binnen en zetten uiteindelijk googlemaps weer aan het werk. Dat was geen top idee. Behalve dat ze ons voor een heel stuk door een voetgangerszone stuurt staan we als we vlakbij de eindbestemming zijn ineens voor een helling van 15 tot 16%. Dat gaat hem dus echt niet worden op de fiets. We duwen de fietsen bij toerbeurt samen naar boven, hijgen wat uit en stappen weer op. Totdat we weer rechts moeten en plots voor een trap staan. Ik weet niet hoe mevrouw googlemaps dit gedacht had, met de fiets de trap op, maar ook dit ging niet lukken met de fiets. Omgedraaid en dat kuteind dat we de fiets naar boven geduwd hebben weer afgedaald (dit keer wel op de fiets). Daar maar eens gevraagd aan een buurtbewoner. Die vertelt ons dat we niet rechts maar links moesten, dat dat de eerste 200 meter ook bijzonder steil zou zijn en zouden moeten duwen maar dat het daarna af zou vlakken en we weer zouden kunnen fietsen. Gelukkig had deze man meer kijk op zijn wijk als googlemaps. Druipend van het zweet stonden we uit te hijgen voor de deur van onze b&b, nog niet in staat om aan te bellen. De eigenaresse zwaaide de deur voor ons open en heette ons van harte welkom. De fietsen mogen in de receptie en op de bank complimenteert ze ons met onze onderneming en vertelt ze ons van alles over de stad en over het huis en het zwembad. Een heerlijke, ruime kamer met zithoek en een heerlijk ruim balkon met prachtig uitzicht op de bergen en over de stad. Ik denk wel dat we het hier kunnen plooien de komende 4 dagen, heerlijk rust en even niet uit de tas leven!

1. Mart:
    3 augustus 2021
    Fijn dat jullie na een dag hard werken steeds zo fijn ontvangen worden...amuseer jullie, en blijf gezond!
  2. Peter en José:
    3 augustus 2021
    Geniet van jullie vrije dagen!! Hopelijk alleen 's nachts regen! Leuk om alles te lezen hoe jullie prachtige reis verloopt! Liefs, Peter en José
  3. Esther van de Waterbeemd:
    4 augustus 2021
    Lekker ff bijkomen!!!
    Ho dat je nog n mooie duik kunt maken! Xxx
  4. Buuf:
    5 augustus 2021
    Fijn te lezen dat jullie reis goed verloopt en op schema😊💪👍👍👍
    Geniet van jullie onderkomen en van Girona!
    En fijn als de regen s'nachts valt😉😉
    xxx