Verder Spanje in

1 augustus 2021 - Corçà, Spanje

Behalve een borrel op een leuk pleintje, boodschappen voor het avondeten en nog maar weer eens een bezoek aan een farmacia (voor de zoveelste tube zonnebrandmelk) doen en zien we niet zo heel veel van Figueres. Het is zo te zien best een aardig stadje maar omdat het bewolkt is en waarschijnlijk dus ook aan de costa’s bewolkt is, is het vrij druk in de stad. Ook veel (Nederlandse) toeristen. En daar lijken wij (nog) niet helemaal klaar voor. Voor de grotere drukte. Het waait ontzettend hard en we zijn goed moe van de laatste etappe (en alle etappes daarvoor 😬) en bovendien hebben we een heerlijk ruim appartement op de Ramblas van Figueres. Na de borrel besluiten we om naar huis te gaan. Kees kookt een heerlijk en gezond maal en we bloggen en lezen wat. We hebben een kamervullende televisie. Als je daarop naar een tenniswedstrijd gaat zitten kijken moet je met je hoofd naar links en rechts bewegen om de wedstrijd te kunnen volgen. Maar die is niet aan geweest. Weinig tot geen behoefte aan het kijken naar televisie.

We zitten met het appartement zo’n beetje op de route. Dat is wel fijn. We sturen moeiteloos het stadje uit. Als wij hadden gedacht dat het klimmen na de Pyreneen voorbij zou zijn, dan komen we bedrogen uit. Natuurlijk wisten we dat wel. Als we fietsen hebben we het regelmatig over Spaans vlak. Daar bedoelen we dan allesbehalve vlak mee. Ik denk niet dat er in Spanje ergens een kilometer vlak te vinden is. Het landschap is weer totaal anders dan in Frankrijk. Vandaag zien we voor het eerst deze reis de zee liggen. In Frankrijk waren we er vlakbij, bij Agde en het Canal du Midi maar kon je de zee niet zien door alle trellel. Nu fietsen we door het Spaanse heuvellandschap en zien we de zee links liggen spiegelen. Je moet er een eindje voor fietsen maar dan heb je ook wat 😜

Ik ben niet vaak aan de Costa Brava geweest en ik heb nooit geweten dat het achterland zo mooi was. Hele dichte en gevarrieerde bossen. Eerst alleen de droge variant met kurkeiken en garigue en later eiken, populieren, berken en vijgenbomen door elkaar met links en rechts wat hoge rietkragen en bamboe. En echt ieder dorpje dat je doorfietst is eigenlijk de moeite waard om foto’s van te maken. Sinds de telefoonhouder op mijn fietsstuur kuren vertoont, maak ik een stuk minder foto’s omdat ik iedere keer de telefoon uit de houder moet frunniken. Ik vraag Kees waarom hij geen foto’s maakt en krijg als antwoord dat hij van ieder dorpje wel foto’s kan maken. Tikkie blase 😉 Wat ook opvalt is dat door de meeste rivieren hier in Spanje volop water stroomt. Dat was in Frankrijk wel anders. Daar stonden er al heel veel helemaal droog. Apart is dat wel. Het klimaat zal niet heel veel verschillen van elkaar en het zal niet zo zijn dat het in Noord-Spanje veel meer regent dan in Zuid-Frankrijk. Zou het iets met de electriciteitsvoorzieningen te maken hebben in Frankrijk? We weten het niet. Wat ook opvalt is dat er sinds we Spanje in zijn gefietst geen koeien of ander vee meer buiten staat maar dat er links en recht van die oude stallen staan die een uur in de wind stinken. Het lijkt Brabant wel 😝. En met die stallen komen dan natuurlijk ook weer de onvermijdelijke maisvelden. Geef een boer de kans en hij verprutst het landschap.

We fietsen langs een mooi kasteeltje dat Dali voor zijn vrouw heeft laten bouwen en doen bij een bar/restaurant daarnaast een frisje en een espresso. We fietsen en klimmen weer verder. Soms zijn de klimmen zo steil dat je blij bent dat er een berg bagage aan je fiets hangt zodat je zeker weet dat je die ondanks het getrek aan je stuur niet achterover zult trekken. Heel veel steiler dan dit moet het niet gaan worden want dan komen we niet fietsend boven. We overnachten in Corca. Casa Matilda, prachtig oud pand met hele dikke muren. Wij hebben de kamer beneden en die oogt een beetje als een grot, maar dan een in het souterrain. Mooi hoor. Morgen fietsen we naar Girona en hebben we fietsvrij tot vrijdag. Eens kijken of ik een paar duiken voor mezelf geregeld kan krijgen.

De foto’s houden jullie tegoed, we hebben voor de verandering geen of nauwelijks wifi😘

1. Esther van de Waterbeemd:
    1 augustus 2021
    Frank vertelt dat Franco in zijn tijd heel veel water reservoirs en stuwmeren laten maken om te zorgen voor voldoende water😉
  2. Elly:
    1 augustus 2021
    Oh Nicole, lekker gaan duiken! Estartit is een aanrader, Illes Medes is een onderwaterreservaat. Heel veel plezier
  3. Babke:
    2 augustus 2021
    Figueres, wat zijn jullie al ver gekomen zeg! Daar ben ik ooit met Rick en Tim het Dalí museum gaan bezoeken toen we er in de buurt kampeerden. Was geweldig dat museum. Daar kwamen we idd steile wegen tegen…. We waren dan wel met de auto dus dat scheelt 😉
  4. Buuf:
    5 augustus 2021
    Verdiend vrij tot vrijdag😉🌞🌞en ik hoop dat het je lukt te duiken, buuf!!🤞
    xxx