Saarbrücken

28 juni 2024 - Saarbrücken, Duitsland

Zo mooi als het langs de Sarre/Saar was onderweg naar Saarbrücken, zo weinig indrukwekkend is de stad zelf. We zijn verwend. We hebben onderweg al zoveel moois gezien dat dit een beetje tegenvalt. Maar de stad schijnt veel geleden te hebben onder de 1e en 2e Wereld Oorlog. Wat ook niet helpt voor het aanzien van de stad is dat ze er dwars doorheen een snelweg hebben aangelegd. Die loopt pal tussen de Saar en de oude stad in. Ze hebben voor de aanleg van die snelweg zelfs de oude kasteelmuur die hoort bij het Slot van Saarbrücken afgebroken en 16 meter verder landinwaarts weer opgebouwd. En dat allemaal voor de aanleg van een snelweg dwars door de stad. Denk niet dat dat nu nog zou gebeuren met de huidige stikstofnormen 😉. Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan Maastricht waar de dwars door de stad lopende A2 inmiddels helemaal overkoepeld is.

Onderweg naar Saarbrücken hebben we de resten gezien van het hoogwater waar ze hier een paar maanden geleden last van hadden. Langs de Saar hing tot hoog in de bomen de rotzooi die na het hoogwater in de bomen is achtergebleven. Als we de stad infietsen zien we aan weerszijden van het fietspad wel 30cm hoog de modder liggen die aan de kant is geschoven bij het schoonvegen van het fietspad langs de Saar en verderop in de stad is een deel van het fietspad nog afgesloten. Gelukkig moesten wij er daarvoor al vanaf.

We hebben alweer een heel mooi appartement in een heel mooi oud en voornaam pand. Maar helaas ook pal aan diezelfde snelweg. Een raam openzetten is er dus niet bij. Niet dat je dat zou willen bij deze temperaturen. We hebben vandaag een stadswandeling door de oude stad gedaan. Zijn bij het kasteel geweest en hebben het Saarland Museum bezocht. Daar kun je de kelder in om de oude fundamenten te bekijken van het oudste kasteel wat hier lang lang geleden werd gebouwd op de plek waar nu het huidige kasteel ligt.

We zeggen tegen mekaar dat we als we ons wat meer in Saarbrücken zouden hebben verdiept we deze omweg waarschijnlijk niet zouden hebben gemaakt. Want dat is het. Morgen fietsen we weer 18km terug naar Sarreguemines om daar de Saarlandroute weer op te pakken om via die kant Saarland weer in te fietsen en aan ons rondje Saarland te beginnen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat Saarbrucken dan weer wel een heel gezellige stad is. Het hangt echt van de terrassen en eettentjes aan elkaar. Als we ‘s avonds de stad weer inlopen om een hapje te gaan eten is het gezellig druk in de stad. De terrassen vol en ook nog live muziek en dat op een donderdag. Misten we op het Roma kampement in Sarralbe het Rosenberg Trio, hier zit op een plein niet een trio maar een kwartet te spelen.

Het begin van de route loopt dan weer wel en dan weer niet door Frankrijk maar aan het eind van de dag laten we de bonjours die ons van alle kanten continu worden toegeroepen weer achter ons en zijn we definitief in Duitsland beland.

Helaas zijn de weersvoorspellingen weer dusdanig dat we weer wat gesleuteld hebben aan de route en weer wat campings van het menu hebben moeten schrappen. We gaan het zien met de dag en besluiten naar bevind van zaken.

1. Anita Geerings:
    28 juni 2024
    Mooie foto's weer! En een donderdagavond met live muziek en gezellige terrasjes klinkt aanlokkelijk. Een mens leeft nu eenmaal niet voor brood alleen; proost 😀.
    Nattigheid op komst dus? Maar met jullie goede neus voor de juiste overnachtingsadresjes wordt het in ieder geval droog koken en slapen.
    Liefs van ons, Mari en Anita
  2. Anja:
    28 juni 2024
    Ondanks dat jullie Saarbrücken niet erg kunnen waarderen, hebben jullie volgens mij toch wel weer een hele mooie reis. Geniet er nog van!
  3. Buuf:
    29 juni 2024
    Op donderdag live muziek, jullie peewee is begonnen😉👌
    Heel jammer dat de tent niet uit de zak kan, jullie hebben 'm niet voor niets meegenomen, maar de juiste overnachtingsadresjes is ook wel fijn!
    Schitterende foto's weer!
    Lekker slapen en weer veel succes en fietsplezier!
    groetjes en goed weekend!!
    van ons xxx

Jouw reactie