We fietsen verder richting Duitsland

25 juni 2024 - Sarreguemines, Frankrijk

Als we ‘‘s avonds op onze porch zitten te genieten horen we echt allerlei vogels fluiten die we bij ons thuis niet horen. De Wielewaal heeft een bijzonder mooi fluitje en de zwartkop ook. Voor degenen die denken dat wij al die fluitisten zomaar kunnen herkennen, nope. Kees en ik hebben allebei een (andere) vogelherkenningsgeluidenapp op de telefoon. Het lijkt erop dat de mijne beter functioneert dan die van Kees. Die van Kees signaleert de Amerikaanse Oehoe. Die hebben wij niet gehoord en dat lijkt ons ook stug op het Franse platteland.

Toen we naar ons park fietsten passeerden we ook een enorm Roma kampement. Eigenlijk hadden we daar best de tent tussen kunnen zetten behalve dat we dan geen sanitair zouden hebben gehad 😉. Terwijl wij naar de vogels zitten te luisteren ontspint zich op het Roma terrein een klein feestje waarbij ook versterkt wordt meegezongen. Het zijn geen talenten horen wij al snel. Het Trio Rosenberg was er niet bij zo te horen. Gelukkig was dat al vroeg gedaan.

We slapen lekker in ons huisje. Als we ‘‘s ochtends de gordijnen opentrekken huppen er 2 konijnen rond het huisje rond. Het hele ritueel van douchen, ontbijten en tassen pakken en ophangen gaat allemaal weer vrij vlot. We leveren de sleutel in bij de receptie en de man die ons gisteren gematst heeft zit er weer. Hij vraagt uitgebreid hoe we het gehad hebben en of het allemaal naar wens was. Dat was het. We beloven weer terug te komen als we weer eens in de buurt zijn. Het is ook echt een aanrader. Het is echt een heel ruim opgezet park met heel veel groen en de huisjes zijn tot in de puntjes ingericht (er zat zelfs een vaatwasser in) en schoon.

We fietsen via twee grote vijvers over een grindpad de stad in.  Ook hier is het weer markt. Blijkbaar is daar in Frankrijk meer ‘markt’ voor dan in Nederland want het zijn allemaal fikse markten met veel aanbod (tot bedden aan toe). Misschien is in Frankrijk je gulden nog wel een daalder waard op de markt. Dat is in Nederland immers al lang niet meer zo.

We doen op de markt ons eerste espressootje en moeten vervolgens wat speurwerk verrichten om weer op de route te komen. Dan volgt er de eerste anderhalf uur een parcours van rustige D-wegen met veel klimwerk. Daarna komen we weer langs een Canal te fietsen. Deze keer het Canal de Houllières de la Sarre. Het is heel anders dan het Canal van gisteren maar ook weer erg mooi. Het is wat minder bosachtig maar meer open velden langs het kanaal. Voor Mittersheim fietsen we langs een heel groot meer, Grand Etang Mittersheim met allerlei uitlopers naar links en rechts waar we denken een Visarend met jong te spotten.

Inmiddels is het rond 12u en hebben we 40km gefietst en is het bij die ene espresso gebleven die we helemaal aan het begin van de etappe in Sarrebourg op de markt hebben gedronken. Dat gaat bij ons in de benen zitten. En die zijn al niet top vandaag. We hebben echt vol de wind van voren en het is een straffe wind vandaag. We draaien regelmatig van de route af om in de dorpjes te kijken of er iets te halen valt. Nee, daar valt echt helemaal niets te halen. Totdat we in Sarralbe een laatste poging wagen. Die espresso was dan gelukkig ook nog top. Dat is fijn.

Al met al fietsen we vandaag 71km en blijven we tot aan onze bestemming van vandaag langs het gelukkig wel meanderende kanaal fietsen. We zijn om half 3 bij ons appartement. Als we de sleutel uit de sleutelbox hebben gevist en de bagage naar binnen aan het dragen zijn komt onze host aangereden. Een allervriendelijkste mevrouw die gelijk ons bed begint op te dekken. Tis een heel mooi en heerlijk koel appartement op de begane grond en we mogen de fietsen vanavond binnen zetten als we willen. Ze legt ons ook nog even uit waar we dichtbij boodschappen kunnen doen. De foto’s houden jullie nog tegoed. We moeten de Wifi code nog ontvangen ☺️

1. Buuf:
    26 juni 2024
    Fijn dat het weer voorspoedig gaat, ondanks de straffe wind!
    En alweer een fijne slaapplaats👍😊👌
    Goed bezig😉🙋‍♀️
    xxx
  2. Esther van de Waterbeemd:
    26 juni 2024
    In Spanje hebben we ook vaak veel wind, das dan echt wel ploeteren met het verschil dat wij maar een aantal uren fietsen 😉
    Fijn dat de huisjes goed zijn. 😘
  3. Conny en Marjan:
    26 juni 2024
    Jullie zullen toch wel heerlijk genieten, ondanks de lichamelijke inspanning, van het mooie landschap en de vogels. Bovendien is het weer nu ook beter gelukkig.

Jouw reactie