Koude kermis

28 juli 2021 - Capestang, Frankrijk

We vertrokken vandaag voor het eerst zonder bodywarmer aan. We waren natuurlijk wat later omdat het ontbijt in de de Charmes d’Hotes pas om 8u was. En wij dachten dat dat geen kwaad kon omdat we vandaag de lommerijke route langs de Canal du Midi zouden fietsen.

Maar we kwamen van een koude kermis thuis. Sowieso letterlijk. Omdat een deel van de kuststrook tussen Middenlandse Zee en het Canal du Midi wordt bezet door enorme kermisterreinen. Er rijdt een megafonende auto rond die reclame maakt voor een evenement met van die monster trucks met enorme banden. Zo’n festijn waarbij in Nederland wel eens doden zijn gevallen. En de rest van de kuststrook is per auto onderweg naar de zee. En dat levert de nodige opstoppingen op.

Sturen we het pad langs het Canal du Midi op, zijn er kilometers lang van die enorme platanen omgekapt. Mogelijk omdat ze ziek waren. Er is weinig tot niets lommerijks meer aan. Er zijn over een afstand van een kilometer of 5 allemaal jonge eikjes gepland. Die zijn nu nog zo dik als mijn pols dus daar gaan nog wel 2 generaties overheen voordat die schaduw gaan bieden. Ik vind het vreemd dat er alleen eikjes zijn geplant. Die staan over het algemeen niet bekend om hun snelle groeicurve. Zet er dan wat gemengds neer, platanen, eiken, wilgen en populieren. Dan wordt het in ieder geval weer sneller dat lommerijke Canal du Midi. Ik was echt teleurgesteld. Had me hier een beetje op verheugd. Alleen het stuk waarbij het Canal du Midi over de rivier de Orb loopt en het korte stuk daarna dat omzoomd is door Pineda’s en daarop het deel van de Excluses de Fonserannes waar 9 sluisjes op een korte afstand liggen om een hoogteverschil van 15 meter te overbruggen, waren echt de moeite waard. De andere delen waren vooral slecht wegdek in de blakerende zon. Heel jammer.

We troffen bij de receptie van de camping van Capestang nog wat meer lange afstandsfietsers en raakten met een daarvan aan de praat. Hij had er al een heel ander deel van het traject Canal du Midi opzitten en was ook teleurgesteld. Het wegdek was er enorm slecht. Dat was ook wel aan zijn bestofte fiets te zien. Ook hij had geleden aan het gebrek aan schaduw. Toen we ons plekje toebedeeld hadden gekregen, bleken we naast een Belgische camper met fiets te zijn geplaatst. Ook hij sprak zijn teleurstelling uit over het Canal du Midi en al de gekapte platanen. Dat was een paar jaar geleden nog wel anders vertelde hij.

Het lijkt alsof hoe rijker de regio is, hoe erbarmelijker de staat van het wegdek is. Dat viel in de Bourgogne op en hier in de Languedoc ook. We grappen erover dat de tour de France maar een langs moet komen. Dat is over het algemeen voor de plaatselijke autoriteiten het startsein om de asfalteermachines hun werk te laten doen.

1. Mari:
    28 juli 2021
    Dat is inderdaad een tegenvaller! Een jaar of 5 geleden was het Canal du Midi echt omzoomd met grote bomen! Ook daar regeert dus de kettingzaag, net als inons stikstofrijke Nederland! Daar heb ik me afgelopen jaar echt groen en geel aan geërgerd als we in Drenthe, Zuid-Limburg, Brabant of op de Veluwe aan het hiken waren. En de uitleg van Staatsbosbeheer en de Provinciale Landschaps-organisaties:
    1)We moeten voornamelijk onze eigen broek op houden, dus we hebben het geld van de opbrengst hard nodig.
    2) We herplanten steeds voor alles wat omgezaagd wordt! (Alleen duurt het 40/50 jaar voor die boompjes net zo groot zijn als de omgezaagde bomen = dus 40/50 jaar minder stikstofopname. Onvoorstelbaar hoe dat in Nederland langs elkaar heen werkt. De politiek hangt allerlei verhalen op over terugdringen van stikstof en ondertussen doen allerlei (semi-)overheidsinstellingen dingen die er haaks op staan!☹
  2. Anita:
    28 juli 2021
    Wat jammer toch, van al die gekapte bomen. Het voelt als amputaties, zoals jij het beschrijft. Doodzonde. Alleen, hoe zat het nou met die bodywarmers? Het is toch juist erg heet telkens?
  3. Kees:
    31 juli 2021
    Dat is waar maar we vertrekken ‘s ochtends meestal vrij vroeg en als het ‘s nachts lekker afkoelt, wil je ‘s ochtends eerst de bodywarmer best nog aan (even!)
  4. Nicole:
    29 juli 2021
    Ik val vandaag voor het eerst in jullie reisverslag en dacht.....begin bij de laatste update. Wat jammer hoe de mensheid de natuur kan verpesten....op naar mooiere routes
  5. Buuf:
    29 juli 2021
    😒een tegenvaller al de platanen weg, en dus in de blakende zon fietsen🥵.
    Hoop dat de camping bevalt, en op naar mooiere routes/omgeving.
    xxx
  6. Esther van de Waterbeemd:
    30 juli 2021
    Ik zou ook super verdrietig, teleurgesteld en heel boos zijn over al die gekapte bomen😢
    Xxx Esther