Regen?

30 juli 2021 - Durban-Corbières, Frankrijk

Fietsen we al dagen rond zonder een blik te werpen op de weer- of regensites, wordt ik vannacht wakker van de regen op de tent. Zeggen we tegen mekaar: “ huh, regen???”. En we waren er slecht, zeg maar niet, op voorbereid. Tent een beetje halfbakken opgezet omdat de grond zo knetterhard was en grondzeil er maar la, la ingelegd. Niet handig. Water in de voortent en toch wel wat natte spullen. Nou ja, het is niet anders. Het is wel vervelend dat het nog regent als we alles in gaan pakken en de tent afbreken. Er gaat links en recht wel anderhalve kilo extra mee aan regenwater.

We fietsen het stadje uit nadat we op de veranda van een onverhuurd vakantiehuisje ons joghurtje met  studentenhaver enzo op hadden. Het druppelt nog wat, dus we hebben de regenjassen aan. Die moesten we van onder uit de zak halen, die hadden we gelukkig alweer een tijdje niet meer nodig gehad. Een uur later gaan ze alweer uit. De zon prikt alweer door de bewolking heen en is dan meteen warm. Eigenlijk vinden we het zo erg ook niet. Dat het vannacht en vanochtend flink geregend heeft en dus ook behoorlijk is afgekoeld. Het was me een partij heet de afgelopen dagen. Ik had er gisteren, ondanks dat ik de hele dag mijn pet op had, gewoon hoofdpijn van zo heet als het was. We treffen onderweg een jong Nederlands stel die we al een paar dagen in het voorbijgaan treffen. Zij zijn onderweg van Lyon naar Barcelona. Hebben het eerste deel met de trein gedaan en reizen erg low-budget met wildkamperen enzo. Gezellig staan te kletsen onderweg en wat tips en trucs uitgewisseld. Daar moet ik echt niet aan denken, wildkamperen. Een dag douchen overslaan en alleen kamperen als je je devices op moet laden, ik vind het zo al afzien genoeg. Maar goed dat ze een jaar of 35 jonger zijn dan wij😜

We fietsen weer door een totaal ander landschap. We hebben het Canal du Midi achter ons gelaten en heuvelen weer door het Franse landschap. Wijngaarden en de vooraankondigen van de Pyreneen. We fietsen het land van de Katharen in. Het is bergachtig en overal lijken kastelen tegen een rotswand of op een berg gedrappeerd. Ook dit is weer een mooi stuk Frankrijk en weer zo heel veel anders. Eigenlijk ieder stadje of dorpje dat we passeren is de moeite van het bekijken waard. Maar dat doen we toch maar niet.

Voor onze overnachting stoppen we in Durban-Corbieres. De gemeentecamping ligt aan de rivier aan de andere kant van het dal waar het dorp ligt. De camping is een paar jaar geleden helemaal weggevaagd door de overstromende rivier. Daar kunnen wij ons niets bij voorstellen als we door de droge rivierbedding fietsen. Maar we hebben er meer aankondigingen van gezien onderweg, bruggen die herbouwd zijn na de grote overstroming van 1999. Het is een heerlijke terrassencamping die tegen de bosrand op de helling ligt. En eindelijk weer eens een douche waar je zelf de temperatuur van mag instellen, die niet iedere 15 seconden uitspringt. We lopen het dorp in dat er in eerste instantie uitziet als een onooglijk langstraatdorp. Als we de tegenoverliggende bergwand oplopen (we hadden immers toch nog niets gedaan 🙃) zien we achter die lelijke facade een complex van hele kleine straatjes die uit de middeleeuwen lijken voort te komen. Toch nog mooi dus.

1. Anita:
    30 juli 2021
    Alweer een dag vol verrassingen. Het houdt maar niet op voor jullie. Heerlijk!