Lekke band

5 juli 2021 - Herbeumont, België

We hadden gisterenavond een pizza willen bestellen, in het dorp waarin we overnachtten was alleen een kroeg, geen winkel en ook geen restaurant. De dame waar we een kamer van huurden had daarom ook folders van verschillende bezorgservices in huis. Helaas pindakaas. Toen we gingen bellen om te bestellen rond half 7 kregen we te horen dat ze op hun vroegst om 9uur pas een pizza konden bezorgen. Toen we belden zaten we allebei al te knikkebollen door de intensieve dag die we erop hadden zitten, dus een pizza eten om 9uur, ging hem voor ons niet worden.

Gelukkig hadden we in de minimarket in Houyet net voor 12-en nog even een flink brood, camambert en een of ander blik met daarin iets wat op champignonsoep leek, gescoord. Bij openen bleek het blik champignonragout te bevatten en moest dat aangelengd met water op een zacht vuurtje opgewarmd worden. En dat hadden we nu weer net niet, dat vuurtje. Maar niet voor 1 gat te vangen, blik overgeheveld in 2 bakjes, er wat water doorgeroerd en vervolgens in de magnetron gezet op goed geluk. Dat viel niet tegen, geen haute cuisine maar met een paar boterhammen met camambert erbij hadden we toch weer gegeten.

Vanochtend na het ontbijt wilden we weer vertrekken nadat we opgetast waren maar dat viel een beetje tegen. Ik had een lekke achterband. Alles er weer af, fiets op de kop en het achterwiel eruit. Het gat was zo gevonden. Gisteren hebben we best veel over gravelroads gefietst en daar zitten van die gemene scherpe stenen en steentjes tussen en een daarvan had zich via de buitenband in mijn binnenband geboord. Gelukkig hebben we altijd reserve binnenbanden bij ons maar een reserve buitenband dan weer niet. En die is nu dus ook aan vervanging toe. Als het goed is komen we morgen onderweg een fietsenmaker tegen en anders hoop ik dat we dat in Verdun gefikst krijgen. Kunnen we meteen een nieuwe reserve binnenband kopen. Das wel rap, binnen de 400km al een lekke band. Op de vorige trip vanuit Praag hebben we niet 1 lekke band gehad. Maar goed, als je er dan 1 hebt, kun je hem maar het beste hebben als je nog binnen staat en de gastheer ook nog met een goede fietspomp aan komt sjouwen. Die hebben we zelf ook wel 1 op de fiets maar zo’n staande is dan toch net iets makkelijker als zo’n kleine handpomp.

We fietsten weg in de regenjas, Kees trok al snel ook zijn regenbroek aan maar omdat ik een korte fietsbroek aan had en het niet echt koud was, besloot ik het zonder regenbroek te doen. Dat fietst toch echt een stuk fijner zonder zo’n synthetische regenbroek aan. Het is echt jammer van het weer. Het is zo mooi onderweg maar je neemt niet echt de tijd om ervan te genieten omdat je geen zin hebt om stil te gaan staan in de regen. Dan koelt het namelijk wel snel af. We komen door Paliseul, een plaatsje dat iets groter lijkt en kunnen bij het stationnetje een espresso doen. We vragen of het dorp ook nog een winkel heeft en daar krijgen we gelukkig een bevestigend antwoord op. Wel even de heuvel af en weer op en daar ligt dan een fikse Spar. Dat is een meevaller. Naast de broodjes voor de lunch meteen ook maar even joghurt voor het ontbijt voor morgenvroeg ingeslagen, want een ontbijt zit er deze keer niet bij. Het is weer fiks klimmen vandaag en een echte afdaling waarbij je de fiets lekker kon laten lopen zat er niet bij. Wel mooie afdalingen door het bos maar vaak met gravel of met ‘Waals’ asfalt inclusief de potholes. Dus volle sjas naar beneden zat er deze keer niet in.

Morgen voert de route van Herbeumont naar Verdun. Dat was al iets verder dan gepland omdat we niet zijn gaan kamperen in Jadmoigne maar in een appartement/hotel zitten in Herbeumont maar nu blijken we ook nog een fout te hebben gemaakt bij het plannen van de route. Het zijn er geen 70 morgen maar 108km. Gelukkig fietsen we de Ardennen uit en hebben we daarna wel even het meeste fikse klimwerk wel gehad. Tot Verdun volgen nog wel wat klimmen maar niet meer zo talrijk en zo steil als dat we ze de afgelopen dagen hebben gehad. Ach, we weten dat we het kunnen. Op weg naar Istanbul hebben we in Bulgarije ook eens zo’n tegenvallertje gehad en werden het er geen 70 maar 140….👊

1. Buuf:
    5 juli 2021
    Wat een belevenissen weer, pfff en jammer dat het weer (nog) niet mee wil werken.
    We blijven duimen voor de zon!!
    Hoop dat jullie snel een fietsenwinkel tegenkomen, en blijft het bij die ene lekke fiep!🤞🤞
    Goeie nachtrust en morgen weer een mooie (hetzij wat langere😒)route naar Verdun!
    xxx
  2. Anita:
    5 juli 2021
    108 km, nondepietje. Ik duim voor veel ' ammezuur' en alleen maar rugwind. En niet nóg een lekke band de komende dagen. Succes!
  3. Mart:
    6 juli 2021
    ...alsof het niks is!!! Houd het heel, en droog natuurlijk!
  4. Esther van de Waterbeemd:
    6 juli 2021
    Hoop dat vandaag ondanks de lengte de rit mee gevallen is!!!! En dat jullie goed weer hebben gehad. Petje af voor wat jullie doen, ook al weet ik zelf hoe prachtig t is wanneer je op de die zit en van die mooie uitzichten hebt. Xxx